Arxiu Municipal de Valldoreix
Sant Cugat del Vallès

    Vallès Occidental
    Rambla mossèn Jacint Verdaguer número 185
    Emplaçament
    EMD Valldoreix

    Coordenades:

    41.457384258051
    2.0478850822462
    420482
    4589970
    Número de fitxa
    08205 - 864
    Patrimoni documental
    Tipologia
    Fons documental
    Contemporani
    Segle
    XX-XXI
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal i física
    Inexistent
    Accés
    Restringit
    Científic/Cultural
    Titularitat
    Pública
    EMD Valldoreix
    Autoria de la fitxa
    Daniel Sancho París (Stoa, propostes culturals i turístiques SL)

    L’Arxiu Municipal de Valldoreix és el servei de l'entitat municipal descentralitzada (EMD) que s’encarrega d'organitzar, conservar, posar a l’abast de la mateixa administració i difondre a la ciutadania la documentació generada per l’EMD, i també altres fons privats i associacions.

    L'arxiu conté la documentació generada per l'EMD des de la seva creació el 1956 i n'aplega tot el que s'ha produït per l'administració, referent als diferents àmbits competencials cedits per l'Ajuntament de Sant Cugat. Actualment, l'EMD té competències en projectes i obres, serveis socials, educació, comerç, cultura, civisme, joventut, gent gran, cultura, salut, mobilitat i medi ambient.

    A finals de 1948, els veïns de Valldoreix, la Floresta i Mira-sol es van reunir per plantejar diferents queixes i greuges a l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Es va posar de manifest, la necessitat d'aquests tres nuclis d'aplegar-se i crear un nou municipi. Finalment, el 30 d'agost de 1956, es va presentar la petició per obtenir un règim d'autonomia administrativa amb la signatura de 217 caps de família i, uns mesos més tard, s'incrementà en 37 més. 

    El 18 de febrer de 1957, l'Ajuntament de Sant Cugat va crear una comissió per a l'estudi de les demandes de Valldoreix, que va ser desestimat per Josep Maria Pi Sunyer, catedràtic de dret administratiu de la Universitat de Barcelona. Malgrat això, durant el ple municipal del 22 de febrer, l'alcalde Josep Maria Martí Gras va manifestar la voluntat de crear l'entitat local menor. El 5 de setembre de 1958, el Consell de Ministres, presidit per Francisco Franco, i reunit al Pazo de Meirás, va autoritzar la constitució de l'Entitat Local Menor de Valldoreix. El 16 de novembre es va reunir la primera junta veïnal sota la presidència de Ramon Escayola Villaró i els vocals Joan Fuster Montardit i Mateo Navarro Millán.

    CORTÉS GARCÍA, Juan José (2004). Valldoreix, la voluntat d’un poble. Entitat Municipal Descentralitzada de Valldoreix.