Arxiu Municipal de Sant Quirze del Vallès
Sant Quirze del Vallès

    Vallès Occidental
    Carrer Sant Isidre s/n i Plaça de la Vila 1.
    184 i 188 metres s.n.m.

    Coordenades:

    41.532776278955
    2.0807451034868
    423315
    4598311
    Número de fitxa
    08238 - 32
    Patrimoni documental
    Tipologia
    Fons documental
    Contemporani
    Segle
    Segles XIX-XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Física
    Inexistent
    Accés
    Restringit
    Administratiu
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Sant Quirze del Vallès
    Autoria de la fitxa
    Laura Pinto Font. INSITU SL.

    L’arxiu municipal custodia el fons de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès, el del Jutjat de Pau i els fons privats de Joan Vila Puig (amb fitxa específica en el mapa, núm. 56) i Miquel Aznar Carreño. El conjunt de la documentació està ubicada en dos indrets diferents: en un espai de la planta baixa de l’edifici principal de l’Ajuntament, a la plaça de la Vila, i a un local municipal del carrer Sant Isidre destinat específicament a servei d’arxiu.

    El fons de l'Ajuntament de Sant Quirze del Vallès aplega tota la documentació que fa referència a la gestió general de la institució. És el fons més gran i important, i ocupa uns 670 metres lineals en paper. Abasta des de l’any 1842 fins al 2007. De la segona meitat del segle XIX es conserva un reduït grup de documents corresponents al cadastre, padró d’habitants, comptes, béns i drets municipals, i algunes activitats desenvolupades per les institucions municipals. A finals del S. XIX es van començar a iniciar les sèries documentals que formen el fons documental de l’Ajuntament, derivades de l’exercici de les seves funcions i competències.

    El fons del Jutjat de Pau abasta el període 1844-1989 i ocupa 3’8 metres lineals en paper organitzats en 40 unitats d’instal·lació. Conté, entre d’altra documentació, expedients de judicis, certificats de matrimoni, defunció i naixement, i actes de conciliació.

    El fons privat de Miquel Aznar Carreño ocupa 2 metres lineals en paper, amb 19 unitats d’instal·lació i 164 unitats documentals. Conté documents del període 1884-2008 i és resultat  de l’interès per la història i el col·leccionisme d’Aznar i la seva dona. Aquest fons personal està focalitzat sobretot en el període de la Guerra Civil Espanyola i la dictadura. Un gran gruix correspon a documentació militar, però també n’hi ha d’àmbit polític i relativa a diverses associacions, així com una important col·lecció d’hemeroteca, principalment amb exemplars de La Vanguardia. El senyor Aznar també va rebre documentació de diverses persones del municipi, però es desconeix el moment d’aquesta donació i el nom de les persones donants.  

    Als anys 1980 la documentació municipal es trobava abandonada al soterrani de l’antic Ajuntament, aleshores en desús, situat al carrer del Pintor Vila Puig. En aquest context, el Grup d’Investigació i Història de Sant Quirze (GIHSQ) va agafar part de la documentació per tal de protegir-la i preservar-la.

    L’any 1987 es va produir la primera intervenció arxivística: es contractà una arxivera, es va habilitar la segona planta de l’Ajuntament com a servei d’arxiu, s’hi va traslladar la documentació que es trobava al soterrani de l’antic Ajuntament i s’inicià un primer inventari. L’any 1991 l’Arxiu Comarcal de Terrassa va realitzar un inventari més exhaustiu, tant del que es custodiava al servei d’arxiu com de la documentació que seguia custodiant el GIHSQ. Aleshores es creà una base de dades seguint el quadre de classificació normalitzat que el Departament de Cultura de la Generalitat va proposar per la documentació municipal l’any 1989 (Normes per a la classificació de la documentació municipal), tot i que amb algunes revisions i modificacions posteriors, aprovant-se el definitiu l’any 2015. L’any 2007 el GIHSQ va donar part de la documentació que custodiava, que va ser integrada dins del fons municipal. Posteriorment l’entitat ha realitzat més donacions, però no n’ha quedat constància documental.

    Pel que fa al fons Miquel Aznar Carreño, la documentació va estar en custòdia del seu propietari fins a la seva mort; aleshores la seva família en va fer donació a l’Arxiu Municipal de Sant Quirze del Vallès. El fons va ingressar a l’arxiu a partir de dues donacions els anys 2023 i 2024.