Antic escorxador municipal - Actual piscina olímpica

Any
    Gabriel Borrell i Cardona
    BCIL 19/10/1988
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    19193
    Lúdic
    Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat 0216901DF2801E
    CENTRE D'ESTUDIS COMARCALS DEL BAIX LLOBREGAT

L'edifici de l'antic escorxador presenta una estructura simple i molt regular. Es tracta d'una nau allargada, de planta és rectangular i teulada a doble vessant. Els murs són de maó arrebossat i pintat per fora, vist per dins. La nau presenta en els seus costats curts dues finestres d'arc rebaixat i una senzilla porta rectangular. A l'espai que dibuixen les dues aigües de la teulada s'hi ubica una petita i senzilla rosassa que contribueix a la il·luminació de l'interior. Al costat llarg de la nau hi ha una porta central que ocupa tota l'alçada de l'edifici envoltada per conjunts de tres finestres, també d'arc rebaixat. Una senzilla cornisa emmarca el cos de la nau i el separa visualment de l'espai definit per la teulada.
    De l'interior, en destaca l'estructura vista de l'embigat de fusta i la conservació dels carrils per on feien desplaçar els animals morts. El conjunt està avui dia adaptat com a zona de serveis de la piscina municipal descoberta (sala polivalent i bar), motiu pel qual se li ha annexat un espai de nova construcció per ubicar vestidors i lavabos.

El mateix any de l'obertura del nou complex, el 1982, Ernest Compta, Claudi Arañó i Pere Mora van rebre el premi FAD d'Arquitectura per l'harmonia creada entre l'edifici de l'escorxador, que mantenia la seva estructura original, i els nous vestidors i la piscina. Li hem atribuït un caràcter sanitari a l'ús degut a que a més d'acollir la piscina d'estiu i un bar (caràcter lúdic) actualment és també la seu de la Creu Roja de Sant Feliu.

L'escorxador municipal es va construir el 1924 sobre uns terrenys cedits pel marquès de Castellbell substituint l'antic escorxador situat a l'actual carrer Samaranch. Es requerien unes instal·lacions noves a causa de les normes higièniques de l'època, i Gabriel Borrell va ser qui es va fer càrrec del projecte.
    L'any 1979, per acord municipal es va decidir tancar l'escorxador i, després de diverses obres de remodelació, l'any 1982 es va reconvertir en espai polivalent i piscina pública.

- AMIGÓ I BARBETA, Jordi; RETUERTA I JIMÉNEZ, M. Luz. Imatges de la vida econòmica. 1887-1936. Sant Feliu de Llobregat: Patronat Municipal de Cultura de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat 1985. 107 p.
    - ESTEVES, Albert (dir.). Sant Feliu de Llobregat. Guia del patrimoni històric i artístic. Molins de Rei: Centre d'Estudis i Divulgació del Patrimoni (CEDIP), 1997. 47 p.
    - FERRER, Jordi: Sant Feliu de Llobregat. Recull gràfic, 1887-1965. Col·lecció l'Abans, Efadós Editorial, el Papiol, 2001, 650 p.
    - GUÍAS CATALONIA. Guía Oficial de San Feliu de Llobregat y su partido. Barcelona: guÍas Catalonia, 1927. P. 19.
    - RETUERTA I JIMÉNEZ, M. Luz; SAMMARTÍ I ROSET, Carme (dir.). Sant Feliu de Llobregat. Identitat i història. Sant Feliu de Llobregat: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 2002. 365 p.
    - SANS I FÀBREGAS, Llorenç; GRAS, Mercè. Els carrers de Sant Feliu. Sant Feliu de Llobregat: Patronat Municipal de Cultura de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 1989. 95 p.