Xemeneia de la fàbrica de Licors Muntanyà
Granollers

Vallès Oriental
    A l'interior de l'illa dels carrers Annibal, Sant Jaume, Sant Josep i carrer de la Princesa
    A la zona d'eixample de Granollers

Element arquitectònic
    Restringit
    Simbòlic
    0566018DG4006E0003HP
    Jordi Piñero Subirana

Xemeneia industrial que formava part de la fàbrica de licors Muntanyà, avui desapareguda. És l’únic element que se n’ha conservat, com a testimoni del passat industrial. Es troba a l’interior d’un gran bloc d’habitatges, de manera que té una accessibilitat restringida i tan sols és visible des del nordest; concretament, des de la plaça de can Trullàs. La xemeneia, obrada a totxo vist, és de secció quadrada. És coronada amb una doble cornisa de la mateixa forma.

En la primera versió d’aquest Mapa del Patrimoni hi havia una fitxa dedicada a la fàbrica de licors Muntanyà (que aleshores encara es conservava).

A Granollers hi havia certa tradició de fassines o fàbriques d’aiguardent. La primera fou establerta l’any 1800 (BAULIES, 1965). L’any 1915 es registren a Granollers 10 establiments dedicats a la producció de licors i aiguardents.

Als primers anys del segle XX la fassina Muntanyà va introduir la força motriu del vapor en el procés de destil·lació de licors i aiguardents. Aquesta empresa va aconseguir introduir-se al mercat estatal i fou activa al llarg del segle XX (MAYNOU I HERNÁNDEZ, 2001).

La fàbrica de Licors Muntanyà encara es mantenia dempeus els primers anys del segle XXI. Després d’anys d’abandonament, però, entorn de 2019 fou enderrocada i al seu lloc s’hi construí un gran bloc d’habitatges. De l’antiga fàbrica tan sols n’ha quedat la xemeneia, com a testimoni del passat industrial.

BAULIES I CORTAL, Jordi (1965) Granollers. Barcelona, Biblioteca Selecta, volum. 372.

MAYNOU I HERNÁNDEZ, Núria (2001) El Patrimoni Industrial del Vallès Oriental. Granollers: Consell Comarcal del Vallès Oriental.

SESÉ, Jaume (1987b) 2. El creixement industrial. Granollers al segle XIX, Col. Coneguem Granollers, núm. 2., Granollers, Ajuntament de Granollers.