Vista panoràmica des del turó de la Santa Creu
L'Ametlla del Vallès

Vallès Oriental
    Turó de la Santa Creu
    Al final del pla de la Violona, en un petit aixecament de la topografia.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Científic
    Varis propietaris
    Jordi Puig i Roca i Virgínia Cepero

El turó de Santa Creu està situat al final del pla de la Violona, en un petit aixecament de la topografia on antigament hi havia emplaçada una petita ermita. Des d'aquest punt es pot gaudir d'una impressionant vista sobre la plana del Vallès i, especialment, de la vall del Tenes.

Segurament l'emplaçament de l'ermita no va ser escollit a l'atzar. Segons les antigues referències documentals, es constata l'existència de la capella des de principis del segle XII. A mitjans del segle XVI, concretament l'any 1563, en desaparegué el culte i les relíquies es traslladaren a la parròquia de Bigues.

PUIG I ROCA, Jordi (2007). Masies de l'Ametlla del Vallès. L'estructuració d'un territori durant mil anys. Regidoria de Cultura de l'Ajuntament de l'Ametlla del Vallès.