Vern del gorg dels horts d'en Genís
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Riera de Vallcàrquera
    Sota el Mas Bosc, sobre la riereta.

4619715
    Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Ref. cad.: 004A00138
    Anna M. Gómez Bach

Vern. Alnus glutinosa. Betulàcies Alçada: 20m Volta de canó: 1,70m Diàmetre: 0,54m Volta de soca: 2,50m Capçada: 13m Alçada de la primera ramificació: 4m Nombre de branques a la primera ramificació: - No es tracta d'un arbre de gran mida perquè els verns poden arribar a ser molt més grans. Malgrat tot, aquest és un exemplar que creix en un racó especial com és aquest petit gorg, i és un dels pocs exemplars que es troba en bon estat de salut en aquest sector de la riera i un dels més grans. Aquest arbre està situat en la platgeta del gorguet que hi ha sota la passera d'accés als horts d'en Genís Mateu. Està acompanyat d'altres verns i diversos arbres de ribera. Tots aquests arbres de ribera formen un conjunt a banda i banda de la riera de forma desordenada, espontània i natural. L'arbre presenta un bon estat, amb un bon creixement i bon desenvolupament. No es pot dir el mateix de tots els exemplars que l'acompanyen ja que fins i tot trobem molts peus morts. Sembla que una de les causes podria ser l'assecament d'aquest tram de la riera durant alguns dels darrers estius, sobretot el 2003 que va disminuir les aportacions d'aigua necessàries per els arbres.

Afores. Al gorg que hi ha a la part baixa de la riera de Vallcàrquera, concretament sota la passera que permet accedir als horts d'en Genís Mateu.

L'exemplar catalogat presenta una ferida a nivell de coll produïda per algun tipus de cablejat, que ha desaparegut a l'actualitat. La ferida és superficial i no creiem que sigui problemàtica. Alguns verns, inclòs aquest, han tret rebrots a la zona del tronc principal que pot ser indicativa d'algun mecanisme de reacció de l'arbre. La presència de verns als boscos de ribera de les comarques barcelonines és avui en dia escassa, i per tant no podem deixar de ressenyar l'interessant fragment de verneda que ressegueix gran part del tram baix de la riera de Vallcàrquera, des del gorg del Polvorí fins a l'aiguabarreig amb el Congost. Podríem considerar que el vern és un bon indicador del bon estat ecològic de la riera de Vallcàrquera.

Ajuntament de Figaró-Montmany. Informatiu Municipal. Edició trimestral- Abril de 2005, n. 18. p.2-3.MOLINERO, I. El Patrimoni arbori de Figaró-Montmany. 2004. Catàleg d'arbres i arbredes singulars del municipi de Figaró-Montmany (Vallès-Oriental). APRÈN. Serveis ambientals SCCL.