Torre del carrer Ample, Torre de Can Martí
Arenys de Mar

Maresme
    Carrer d'Anselm Clavé, antic carrer Ample, núm. 23
    Nucli antic (sector Es Caravar)

Edifici
    Gòtic
    Modern
    XVI
    Una reforma a la planta baixa, per donar entrada a camions, en va malmetre la façana. Actualment és un comerç dedicat a l'alimentació.
    BCIN
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic: MH 4246 (Decret 22/04/1949)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPAC)
    Productiu
    2734563DG6023S
    Jordi Montlló Bolart

Torre de defensa situada en un carrer del nucli antic, encastada entre cases mitgeres, de cos. Només és visible per la cara de migdia. És de planta quadrada, amb la part superior en semicercle; la part inferior està lleugerament sobresortida de la línia de façanes. Consta de planta baixa i dos pisos. A la part superior de la façana, conserva una filada de permòdols. Disposa de tres obertures a la façana: la porta principal en planta baixa; una finestra en el primer pis; i una altra finestra a la planta segona.

Fou bastida a la segona meitat del segle XVI, annexa a una casa fortificada, avui desapareguda. En el terme municipal d'Arenys de Mar se'n conserven tres més: la Torre d'en Cabirol, La Torre d'en Llobet i la Torre dels Encantats. Totes elles destinades a la defensa de les incursions de pirates. A l'interior, es conserven les voltes gòtiques ogivals de nervadura originals.

Són visibles els afegits dels segles XVII i XVIII.

L’Ajuntament edità (BADOSA, Josep i VIADER, Montse; nn.cc) un itinerari on hi figura aquest element.

El carrer Ample, conegut actualment també com a carrer d’Anselm Clavé, forma part del sector d’Es Caravar, a llevant de la Riera. Es tracta d’un dels tres sectors més antics que configurarien la vila a partir del segle XVI. Els altres dos són Sa Boada i Sa Voga.

El carrer Ample és el primer que es parcel·la al sector d’Es Caravar a cavall dels segles XV i XVI, urbanitzant l’espai en direcció nord fins arribar al vessant sud del turó d’en Fornaguera.

Gràcies al buidatge de la documentació notarial dels arxius, David Castañeda (2023) ha pogut identificar l’origen constructiu de totes les cases del carrer Ample. I afirma que la urbanització de la ribera marítima de Sant Martí d’Arenys va començar entre els segles XV i XVI, de sud a nord i no a l’inrevés. Al carrer Ample, la primera etapa constructiva es documenta arran de mar, a tocar del Camí Ral, i la segona etapa, iniciada entorn als anys 40 del segle XVI, correspon a la urbanització de la part alta del carrer fins arribar al rial del Bareu. Aquesta fase també es caracteritza per la construcció de tres torres defensives.

BADOSA, J; DOÑATE, C; MESTRE, F; RABELLA, J; RAMIS, C i RIBA, J.M. (1972). Treball – Inventari sobre el patrimoni artístico-arquitectònic d’Arenys de Mar, segles XVI-XX. Inèdit.

BADOSA, Josep i MILÀ, Salvador (1990). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. Ajuntament d’Arenys de Mar;  Aprovat pel Ple en data 22 de març de 1990.

BADOSA, Josep i VIADER, Montse (nn.cc). Un recorregut per Arenys de Mar. Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Arenys de Mar.

CASSA i BARRERA, Joaquim (2015). Carrers d’Arenys de Mar.  Arenys de Mar: Crea’t edicions

CASTAÑEDA MASSAGUER, David (2023). La formació urbana del carrer Ample d’Arenys de Mar, s. XVI-XVIII. Una aproximació històrica. Arenys de Mar: Ateneu Arenyenc.

PONS i GURI, Josep M. (1999). Quan nasqué, s'emancipà i s'organitza una vila (Arenys de Mar, 1574-1720). Pagès editors i Ajuntament d'Arenys de Mar.