Torre de l'amo de la Bauma
Castellbell i el Vilar

Bages
    La Bauma

Edifici
    Modernisme
    XIX
    Any
    Alexandre Soler i March
    BCIL -Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (2015)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA 35028)
    Científic
    5788126DG0058N0001IE
    Jordi Montlló i Laura Bosch

L'antiga torre de Joan Vial, que fou l'amo de la fàbrica a partir de 1896, està adossada a les naus industrials, per la façana de ponent. És un edifici de planta rectangular on es diferencien dues parts: un primer cos, quadrangular, amb les cotxeres a la planta baixa i una planta pis, a la que s'accedeix per una escala, des de la façana de llevant; i un segon cos, de planta rectangular, de planta baixa i tres pisos, de diferents alçats. Entre els dos, s'aixeca un torreó amb galeria a la darrera planta i coronat per merlets.
    Més que la distribució d'espais, força racional, el que destaca de l'edifici són els paraments de maons vermellosos vistos i l'ús de la ceràmica vidrada per a teules i elements ornamentals. També destaquen les arcades tripartites de les cotxeres.
    En aquesta obra es deixa sentir d'una manera clarivident la influència que l'arquitecte rebé del seu mestre Lluís Domènech i Montaner.

Actualment són les oficines de l'empresa MATSA

Construïda a instàncies de Joan Vial, quan aquest compra la fàbrica a partir de 1896. Aquest industrial contractà els serveis de l'arquitecte Alexandre Soler i March, el qual va dissenyar els plànols i procedí a l'aixecament de la Torre de l'Amo, annexada a la fàbrica, i de l'església de la Sagrada Família, a l'altra banda del riu, que fou inaugurada l'any 1908.

GORDI, Rosa (2009). La torre modernista de l'amo de la fàbrica de la Bauma; dins El Brogit. Periòdic informatiu de Castellbell i El Vilar, 334, maig de 2009, pp. 4.
    SERRA, Rosa (2000). Les colònies tèxtils a Catalunya; dins Patrimoni artístic de la Catalunya central; 8; Manresa: Fundació Caixa Manresa; Angle, pp.310.