Torre de Can Baró de la Cabreta

BCIN. Decret 22-4-1949. BOE 5-5-1949
    Sense ús
    08231A014000210000LQ / 08231A014000210001BW
    Marta Lloret Blackburn - Antequem, S.L.

En el puig que hi ha a ponent de Can Baró de la Cabreta i el Maset d'en Lleó hi ha les restes d'una antiga construcció. Els murs existents delimiten un cos de planta rectangular, fet de pedra lligada amb morter. Entre les restes destaca l'existència d'una cisterna, recoberta amb grava i calç. A l'interior de la paret sud s'hi van trobar gravats una sèrie de grafits, dels quals només se'n reconeix un que representa un vaixell. Per la situació de les restes i les seves característiques constructives, es pot determinar que es tracta d'una edificació defensiva.

Els estudiosos Josep i Xavier Miret han apuntat a la possibilitat que les restes del bosc de Can Baró de la Cabreta es corresponguin amb la fortificació medieval construïda a l'indret de Llop Sanç. D'aquesta edificació se'n coneix que va fer-se per encàrrec de Bernat Guillem de Ribes vers l'any 1316, malgrat que ho va fer sense autorització. Per aquest motiu, el bisbe de Barcelona va manar que s'aturés la construcció i que s'eliminessin els elements defensius que pogués tenir. El denominat "Castell del Bernat Guillem" va tenir poca continuïtat, ja que a fianals del segle XIV ja estava enrunat. La mateixa font apunta que les seves pedres es van utilitzar per construir les muralles que es feien aleshores a Sitges. La Secció d'Arqueologia del Centre d'Estudis de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova va visitar les ruïnes l'any 1966. Aleshores, Joan Bellmunt va calcar el grafit del vaixell que va veure gravat en una de les parets de la cisterna, que ha estat identificat amb una nau d'època moderna.

CATALÀ, P. (1990). Els Castells Catalans. Barcelona: Rafel Dalmau. FERRER, A. (1987). "Petita mostra de la marineria antiga". La Nostra Mar. Vilanova i la Geltrú: Museu del Mar. MIRET, J.; MIRET, X. (1981). "Els Castells de Ribes". Programa de Festa Major. Sant Pere de Ribes: Ajuntament de Sant Pere de Ribes. PALACIOS, J.L., coord. (1999). Sant Pere de Ribes: Recull d'informació sobre el municipi. Sant Pere de Ribes: Ajuntament de Sant Pere de Ribes.