Santa Maria del Camí

Residencial
    varis propietaris
    Jordi Montlló Bolart

Poble del municipi de Veciana, situat en la confluència de la coma de Santa Maria i l'Anoia, vora la carretera N-II, dins l'enclavament (i antiga quadra) de Santa Maria del Camí (0,44km2), estès a l'esquerra de l'Anoia i separat del nucli principal pel terme de Copons.
    Sorgí al voltant de l'antic monestir de Santa Maria del Camí, que serví de parròquia des del 1868, que fou creada, fins el 1919, que fou bastida l'actual. Al s. XIX formà municipi amb el lloc de Castellnou del Camí.

Malgrat que des de 1840 forma part del municipi de Veciana, les esglésies situades al costat meridional de la carretera, pertanyen a Argençola.

Durant un temps fou municipi propi (de 0,4 km2 ), però l'any 1840 es va unir a Veciana. Rep el nom del petit priorat o hospici de Santa Maria, Existia anteriorment al 1228, data en què fou donat al monestir de Santa Cecília de Montserrat, com ho revela l'escut situat sobre l'entrada de l'església. Aquesta és un edifici romànic del principi de segle XIII, de grans blocs i absis llis, amb dues capelles interiors a manera de creuer. Des del segle XVII ja no tenia comunitat i tenia cura del seu culte el rector de Sant Martí d'Albarells. El 1868 fou erigida en parròquia i aquesta capella fou el centre del qual depengueren l'antiga matriu de Sant Martí d'Albarells i la sufragània de Castellnou. El 1919 l'església de Santa Maria deixà de tenir culte i s'edificà una nova parroquial. L'antic temple romànic ha estat restaurat. El llogaret de Santa Maria del Camí, que des de la construcció de l'autovia A-2 ha deixat de ser un lloc de trànsit continuat, celebrava la festa major pel juliol.

SERVITJE, Jordi (2010). Veciana, on el silenci se sent. Ajuntament de Veciana.