Santa Maria Antiga o Santiga
Santa Perpètua de Mogoda

Vallès Occidental
    Santiga (08130 - Santa Perpètua de Mogoda)
    Al N de la Crta B-140

Edifici
    Medieval
    Pre-romànic
    Romànic
    Gòtic
    Modern
    Renaixement
    Barroc
    X - XVIII
    Any
    En bon estat. S’ha rehabilitat la zona de la rectoria el 2023.
    BCIL
    BCIL. Núm. CPCC: 1773 (Acord Ple Ajuntament 25/09/2008)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 28011
    Sense ús
    Bisbat de Terrassa
    Goretti Vila i Fàbregas
    Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda / OPC

L'església de Santa Maria Antiga o Santiga es troba al sud de la plaça de Santiga, al costat esquerre (llevant) del camí d'accés que des de la carretera B-140 de Sabadell a Mollet porta al nucli de Santiga.

L'església té dues naus amb dos absis de planta trapezoïdal al nord i semicircular al sud amb volta de quart d'esfera. La nau de la banda nord es cobreix amb volta de canó, mentre que la del costat sud es cobreix amb volta. L'accés al temple es fa per una porta situada a la banda de ponent de la nau de tramuntana. En el parament lateral d'aquesta nau s'obren dues altres portes, una d'arc de mig punt i l'altra d'arc rebaixat. El campanar, de planta quadrada i decorat amb lesenes, és adossat a la banda de tramuntana.

Actualment és visitable cada segon diumenge de mes. A la zona de la rectoria s’ubicarà una de les seus radials del Museu del Treball i la Indústria Viva (MTIV).

L'església apareix documentada des de l'any 983, en una escriptura de donació al monestir de Sant Cugat del Vallès. Posteriorment hi ha diverses referències documentals al segle XII, quan apareix esmentada la parròquia. L'any 1193 és documentada una nova acta de consagració. A partir del segle XIII i al llarg dels segles s'hi ha efectuat nombroses obres de reforma i ampliació. Les voltes es van refer possiblement entre els segles XIII-XIV. L'any 1574 es va obrir o modificar la porta d'accés. Els segles XVII-XVIII es va reconstruir l'absis principal i es va alçar el campanar.

AADD. Catalunya Romànica. Enciclopèdia Catalana. Barcelona, 1991.

ÀLVAREZ, Bruna (2009). "Santa Maria de Santiga: Fase inicial de l'estudi històric-arqueològic". L'ordit, vol. 2. CREM. Santa Perpètua de Mogoda, pàg. 131-155.

GARCIA, Pere (2008). "El patrimoni de Santa Perpètua de Mogoda. Crònica del Grup Pro Arqueologia i Història". L'ordit, nº 2. Centre de Recerques i Estudis Mogoda. Santa Perpètua de Mogoda. Pàg. 210.

GENERALITAT DE CATALUNYA (2008). Pla Director. Conjunt parroquial de Santa Maria l'Antiga (Santa Perpètua de Mogola, Vallès Occidental). Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Serveis Territorials a Barcelona. Arquitecte: Margarita Costa Trost. Octubre de 2008.

VILÀS, Ernest (2009). "L'església de Santa Maria l'Antiga o Santiga (983-2009): una història per recuperar. Notes, vol. 24. Mollet del Vallès. Pàg. 127-143.

VINYALS i ROVIRA, Fermí (1984). Notes de la Història de Santiga. Petit poble del Vallès. Santa Perpètua de Mogoda. Grup Pro Arqueologia i Història de Santa Perpètua de Mogoda.

Ajuntament de Santa Perpètua i Diputació de Barcelona. Santiga, una joia del patrimoni cultural i natural. Ajuntament de Santa Perpètua. 2010.