Santa Coloma de la Gorgonçana
Esparreguera

Baix Llobregat
    Costa de la Gorgonçana.
    A través dels camins dels horts de la font, molt proper al nucli urbà.

Jaciment arqueològic
    Medieval
    Modern
    X-XVIII
    Dolent
    No queda cap resta visible en superfície.
    Sense ús
    08075A00800040
    ArqueoCat SL- Josefa Huertas i Natalia Salazar

Es desconeixen les característiques físiques de l'església de Santa Coloma, del a qual tenim només a hores d'ara, un seguit de referències històriques que no ens detallen sinó el seu emplaçament. Malgrat que la documentació escrita deixa clara l'existència de l'església de Santa Coloma a la zona de la Gorgonçana, no és possible ubicar-la sense un seguiment arqueològic del subsòl.

Les primeres referencies es situen al segle XI. Al capbreu de 1581 figura com a be del comú i es fa referencia a una capella amb el seu fossar i tota la plaça. Al 1799, es parla d'un terreny on abans hi era la capella i es demana la venda per tal de poder mantenir la llum de la capella del Santíssim de l'església de Santa Eulàlia, la propietat pasa a Vicens Anton de Figuerola (casa de Cordelles). De la documentació coneguda es desprèn que entre la segona meitat del segle XVII i algun moment indeterminat del segle XVIII s'ha d'haver produït l'abandó i enrunament de l'església de Santa Coloma. A tall d'hipòtesi Goretti Vila, autora de la Carta Arqueològica Municipal, apunta que aquestes circumstàncies es produirien probablement abans de finals del segle XVII, quan el record de les darreres celebracions ja ha caigut totalment en l'oblit, després de més d'un segle d'inactivitat.

CER (1995): Església de Santa Coloma d'Esparreguera. Esparreguera:Col·lectiu Esparreguerí de Recerques. CER (2003): Esglésies i capelles d'Esparreguera. Esparreguera:Col·lectiu Esparreguerí de Recerques. Pp. 24. VILA, G. (2003): Carta Arqueològica del Municipi d'Esparreguera. Ajuntament d'Esparreguera, inèdita.