Sant Salvador del Quer Nou
Súria

Bages
    Camí de Sant Salvador del Quer
    S'hi pot accedir a peu des de Cal Mundó o bé amb vehicle per un camí que comença després del km3 de la B-423

Edifici
    XIX-XX
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA17229
    Religiós
    Bisbat de Barcelona. C. del Bisbe, 5 08002 Barcelona
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

L'ermita de Sant Salvador del Quer Nou està situada dalt d'un turó, prop de l'antiga. És un edifici del segle XIX i de planta rectangular, amb l'absis no marcat en planta. L'entrada està coberta per un porxo amb encavallades de fusta i pilars de pedra. L'accés es fa per un portal d'arc escarser de pedra. El frontis està coronat amb un senzill campanar d'espadanya. A l'interior està coberta amb volta de canó amb llunetes i arcs faixons intercalats, que descansen sobre una cornisa motllurada que envolta la nau. No té cor. El tractament exterior dels murs és arrebossat i pintat de color blanc.

La informació històrica s'ha recollit de l'anterior versió del Mapa de Patrimoni.

El 1880 l'ermita vella ja estava sense culte. El mateix dia que es va consagrar la nova ermita va caure la volta de la vella. Sant Salvador Nou, va ser oberta al culte l'any 1888 i va ser construïda a causa del mal estat de l'antiga, per iniciativa de Mn. Jaume Soler. Es va fer al cim per què el Sr. Joan Garriga, del mas Garriga de Castelladral, volia veure-la des de la seva masia, a canvi de pagar la fusta per a fer-la (CASAREAL, 1940). En anys de molta sequera, es duia la figura del sant a l'església parroquial i si no plovia es portava la imatge de Sant Salvador en processó fins a Coaner (CASAREAL, 1940; ITINERARI-6, 1999.). En un inventari de 1892 es parla de que en els darrers anys s'havia daurat el retaule, que allotjava tres imatges, totes noves (REGUANT, s.d.). L'any 1919 va caure un llamp que va destrossar la façana de la nova ermita. Es va reconstruir i afegir una sagristia, un parallamps i un pou. Les obres es van inaugurar l'any 1921 (CASAREAL, 1940). El dia 24 de juliol de 1936 es va cremar l'ermita amb tot el seu contingut, encara que unes hores més tard la Sra. Concepció Oller, de can Gaudó, va pujar a l'ermita i va trobar el cap de Sant Salvador, el qual va guardar al llarg de la Guerra Civil. El dia 1 d'abril de 1940, es va celebrar la restauració i benedicció de l'ermita de Sant Salvador (CASAREAL, 1940) i el 9 de juny es va retornar la imatge, un cop restaurada la creu. El Via Crucis que hi ha a la falda de la muntanya va ser ideat per Josep Graells i Circuns i el mestre picapedrer va ser el Sr. Badia, pare de l'actual propietari de cal Gaudó. Es va beneir l'any 1953 (REGUANT, 1997). L'autor de la lletra dels goigs i himnes és Mn. Antoni Malats, vicari de Súria entre 1923 i 1927 (REGUANT, 1997). L'any 1957, aquesta ermita com la resta de les esglésies de Súria es va incorporar des del bisbat de Vic al de Solsona (AUTORS DIVERSOS, 1984)

AUTORS DIVERSOS (1984). Catalunya Romànica, vol. XI (El Bages). Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

CASAREAL, Arnaldo de (1940) Historia de la imagen y ermita de San Salvador que se venera en la villa de Suria, Manresa

CASTELLANO, A.; MASSANA, I.; REGUANT, J. (1983) Súria. Km. 0, Súria. CATÀLEG (inèdit). Catàleg del Grup de Recerca i Conservació del Patrimoni del Centre Excursionista de Súria.

GAVÍN, Josep M. (1979) Bages (Inventari d'esglésies núm. 5). Valldoreix: Arxiu Gavín.

ITINERARI 6 (s.d.) Itinerari-6: Súria - Necròpoli de cal Banyes-Cal Jové - Coaner- Súria, Centre Excursionista de Súria. Probablement és del 1999

LLADÓ I RAMONET, Josep (1993C) "Súria" extret del Butlletí del Centre Excursionista de la Comarca del Bages, núm. 137 (1930) pp. 30-35 a Cererols, mil anys d'història (993-1993), pp. 19-25, Súria, Ajuntament de Súria i Associació d'Amics i Veïns de Cererols.

REGUANT i AGUT, Josep (s.d.) Súria. 1871-1873, Memòria de Llicenciatura, Barcelona, Universitat de Barcelona.

REGUANT i AGUT, Josep (1988) "Súria", Història de les comarques de Catalunya. Bages". Volum II, pp. 475-502, Manresa, Edicions Parcir, Edicions selectes.

REGUANT i AGUT, Josep (1997) Súria. Història en imatges 1894-1975. Col·lecció "Fotografia històrica", núm. 4. Manresa: Angle Editorial, Centre d'Estudis del Bages.

SOLER I CLARIANA, Pau (1985) Súria, el meu poble. Súria.