Retaule de Sant Pere
Castellfollit del Boix

Bages
    Església de Sant Pere. Nord -est de Castellfollit del Boix
    Des de Castellfollit del Boix agafar el camí de Canyelles i a la bifurcació de camins seguir recte.

Patrimoni moble
    Objecte
    Barroc
    s. XVII
    Any
    Restaurat l’any 1987
    Religiós/Cultural
    Privada accessible
    Bisbat de Vic. Carrer Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

El retaule de Sant Pere es troba situat a l’altar major de l’església de Sant Pere. Es tracta d’un retaule barroc esculpit en fusta policroma dividit en cinc cossos verticals col·locats simètricament i en sentit horitzontal està organitzat amb tres sèries. La sèrie inferior, de la qual han desaparegut molts elements, conserva a cada extrem lateral una taula pintada amb la figura de Sant Pere (esquerre) i Sant Pau (dreta) que alhora fan la funció de portes d’accés a la zona de la sagristia. La part central està dividida mitjançant columnes d’ordre corinti coronades per frisos i cornises d’inspiració clàssica que contenen la imatge esculpida de sants entre el quals destaca a la part central Sant Pere. La part superior, que presenta la mateixa composició arquitectònica només apareix en el cos central, amb la imatge esculpida de la crucifixió o del calvari. El retaule culmina amb una peça esculpida amb la figura de Déu beneint amb la mà dreta.

Segons un document localitzat a l’Arxiu Comarcal de l’Anoia el retaule fou daurat per Andrea Peonio.

Retaule incomplert ja que durant la guerra civil molts d’aquests elements van ser malmesos. A l’interior de l’església hi havia altres retaules entre els quals en destacava el retaule dedicat a la Mare de Déu del Roser, que va desaparèixer completament a excepció d’algunes taules esculpides.

Capella gòtica i retaule major de l’església de Sant Pere. Castellfollit del Boix. 1988