Retaule de la Puríssima Concepció

Privada accessible
    Bisbat de Vic. C. Santa Maria, 1. 08500 Vic
    Dídac Pàmies i Marta Lloret

El retaule de la capella de la Concepció està situat al seu absis. Es composa de dos nivells i de tres eixos, presidit per una fornícula que acull la imatge de la Mare de Déu. La fornícula està custodiada per una columna salomònica per costat, que sostenen un frontó partit. Als eixos laterals, els frontons són triangulars. El segon nivell està presidit per la imatge del Pare Etern, emmarcada entre columnes estriades i una orla per costat on s'hi llegeix. "ANY 1686". La tècnica del retaule és de talla de fusta daurada i policromada.

L'inici de la construcció del retaule data del 4 de maig de 1638, quan els jurats de la vila i l'escultor Joan Grau de Manresa, signaren el contracte. En la construcció del retaule hi col·laboraren també l'escultor Josep Torres i el fuster Pau Sunyer. Després d'aturar-se les obres l'any 1640 a causa de la Guerra dels Segadors i per diverses penúries que passà la població de Pujalt a causa de la sequera i de dues plagues de llagosta, es reprengueren les tasques a les acaballes del segle XVII i es finalitzà la policromia i daurat l'any 1686, data que consta als dos carrers intermedis de l'obra.

Anoia pam a pam'95 : 7 de maig Òdena-El Bruc : 14 de maig Piera-Masquefa : 21 de maig Pujalt-Calaf : 28 de maig Orpí-La Llacuna, 1995. Centre d'estudis Comarcals d'Igualada- Ateneu Igualadí. GIRALT, C. (1995). El Retaule de la Puríssima Concepció de Pujalt. Ajuntament de Pujalt. GIRALT, C.; PLANS, S. (1997). "Joan Grau i el retaule de la capella de la Puríssima Concepció de Pujalt: noves aportacions documentals (1638-1639)", dins Miscel·lanea Aqualatensia, núm. 8. Centre d'Estudis Comarcals d'Igualada/ Rafael Dalmau editors. LLACUNA, P.; MASCÓ, T. (1995). Rutes per l'Anoia: història i art. Publicacions Anoia. ROSICH, J. (1975). Pujalt. Reconstrucció de la capella de Nostra Senyora. Delegació Provincial de Cultura. Barcelona.