Retaule de la Mare de Déu del Carme
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Església parroquial de Sant Boi. Plaça de l'església, 1. Nucli urbà. Sant Boi de Lluçanès

Element arquitectònic
    Neoclàssic
    XIX
    Any
    Llorenç Corominas
    Restringit
    Religiós
    Bisbat de Vic. c. Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule de la Mare de Déu del Carme es troba situat a la segona capella de la dreta de l'església parroquial de Sant Boi de Lluçanès. És un retaule d'estil neoclàssic obra del vigatà Llorenç Corominas, realitzat l'any 1857 i policromat pel pintor de Barcelona Miquel Mora l'any 1862. Amida 7'43 metres d'alçada i 4'60 metres d'amplada i està fet amb fusta, pa d'or, pigments i vidre.
    El retaule és d'un sol cos i àtic, amb fornícula central tancada amb vidre, on trobem l'escultura de la verge del Carme damunt núvols i querubins. Porta el nen en braços, que sosté l'escapulari amb l'escut carmelita. Emmarca la fornícula un pistó penjat i dos àngels en relleu als carcanyols de l'arc, així com una pilastra estriada i dues columnes de fust llis i ordre compost a banda i banda.
    El sòcol és llis i s'hi recolza la mesa d'altar de fusta amb l'escut de l'ordre a la part central. Dues grades ens porten al bancal, els plafons laterals del qual tenen medallons amb orla vegetal on hi consta la data d'acabament de la policromia del retaule (1862). A la part central, just sota la fornícula, hi ha una urna trapezoïdal de vidre amb la imatge adjacent de petites dimensions de Santa Filomena (construïda als anys quaranta del segle XX).
    El cos principal està separat de l'àtic per un entaulament trencat que forma tres plans, amb fris decorat per elements de botànica i volutes. L'àtic té forma semicircular amb un templet central, on s'hi ha col·locat la talla d'un Nen Jesús molt possiblement procedent de l'anterior imatge de la verge del Carme, destruïda el 1936.

La imatge de la Mare de Déu del Carme que presideix el conjunt no és la original, que portava vestits de roba; ho és però el peu de talla, ornat amb caps d'àngel que la sustenta.
    El número registre de la fitxa del retaule de la Mare de Déu del Carme a l'Inventari de Béns artístics del Bisbat de Vic és: BdV. 983.
    La imatge s'ha extret del llibre "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

El retaule de la Mare de Déu del Carme, d'estil neoclàssic, és obra de l'escultor Llorenç Corominas; va ser realitzat l'any 1857 i policromat pel pintor barceloní Miquel Mora l'any 1862.
    El retaule va ser restaurat entre els mesos de juny i juliol de 1997 pel servei de restauració de béns mobles de la Generalitat de Catalunya.

SOLDEVILA, Felip (2000). Els 8 retaules de l'església de Sant Boi. Edicions de l'Ajuntament de Sant Boi.
    VERDAGUER, Judit (1997). "Retaule de la Mare de Déu del Carme" dins Inventari de béns artístics del Bisbat de Vic (inèdit).