Resclosa i canal de Viladomiu Vell
Gironella

Berguedà
    La resclosa i l'inici del canal es situen uns 500 metres al nord de Viladomiu Vell
    per accedir a la zona de la resclosa cal creuar el canal per la passera i seguir per el camí.

Element arquitectònic
    Popular
    XIX-XX
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si. IPA, 3323 (Colònia)
    Productiu
    08091A004090080000WH
    Sara Simon Vilardaga

La resclosa i l'inici del canal de la fàbrica de Viladomiu Vell es situa uns 500 metres riu amunt des de l'entrada del canal a la fàbrica, es tracta d'una resclosa de planta corbada amb l'extrem de ponent més allargat conduint les aigües vers l'inici del canal. La resclosa està feta de grans blocs de pedra, amb la cara sud del mur força vertical. A l'inici del canal hi ha tota la infraestructura de control de la comporta de pas de l'aigua. Al llarg del recorregut del canal hi ha diverses comportes de desguàs.

Viladomiu Vell està inclòs en el "Pla director urbanístic de les colònies industrials del Llobregat"; el municipi de Gironella està comprès dins el Pla juntament els d'Avià, Balsareny, Berga, Casserres, Gaià, Navàs, Olvan i Puig-reig (DOGC núm. 4940 publicat el 03/08/2007).

El maig del 1868 l'empresa "Viladomiu e Hijos", propietària de Viladomiu Vell va sol·licitar l'aprofitament d'aigües per la fàbrica que volia construir als terrenys de la Plana de Sant Marc; a partir d'un projecte del mestre d'obres Joan Camps Prats. La concessió per part del govern civil arribà el juliol del mateix any, permeten construir una presa de 6m. A inicis del 1898 es sol·licità reformar la presa a la vegada que augmentar-ne l'alçada, concedint-se permís a finals d'any, actuació que va suposar comptar amb una presa de 6,45 m d'alçada.

-BUSQUETS I CASTELLA, J.; MONTAÑÀ, D.; PUJOL, J.; SERRA, R.: (1999): Gironella. Notes històriques. Gironella: Edicions del Centre d'Estudis de l'Associació Cultural El Vilatà del Berguedà, Col·lecció L'Escambell, núm. 12.
    -CASALS, R. Pvre. (2002): La Colònia Viladomiu Vell (1868-1935). Barcelona: Centre d'Estudis i Difusió del Patrimoni Industrial.
    -S/A. (1993): Cent imatges per a la història: Gironella, 1885-1973. Gironella: Associació Cultural El Vilatà; col·lecció l'escambell, 4.
    -SERRA, R. et altri (1991): Guia d'Art del Berguedà. Berga, Ed. Consell Comarcal del Berguedà i Patronat del Centre d'Estudis del Berguedà.
    -SERRA, R.; CASALS, L. (fotografies) (2000): Colònies Tèxtils de Catalunya. Barcelona: Angle Editorial i Caixa de Manresa.
    -SERRA, R. (2013): "Els orígens de la industrialització tèxtil de Gironella: Cal Metre, Cal Bassacs, Viladomiu Vell i Viladomiu Nou2. L'Erol, núm. 118, pàg. 21-30.
    -SOLER i RIBA, R. (2005): Viladomiu Nou. Berga.
    -TEIXIDOR, E. (2010): Vida de colònia. Les colònies tèxtils a Catalunya. Barcelona: Angle Editorial.
    -VALL CASAS, P. (1999): De colònies tèxtils a Parc Fluvial. El sistema de colònies tèxtils del Baix Berguedà. Gènesi i revaloració. Barcelona: Marcombo.
    -VVAA (1994): Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Berguedà, volum 5, Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.