Resclosa de les goles de les Heures
Lluçà

Osona
    Sector nord-oest del terme municipal
    A 6700 metres per pista asfaltada i pista forestal de la carretera C-154, punt quilomètric 37'200
    608 m

Obra civil
    Dolent
    Únicament es conserven alguns forats picats a la roca.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPIC. 24.1.22.039
    Sense ús
    Ref. Cad: 08108A015090010000BR
    Jordi Compte i Marta Homs

La resclosa de les goles de les Heures es troba situada a la riera de Merlès, pocs metres al sud del pont de les goles de les Heures Es tracta d'una resclosa bastida sobre una plataforma rocosa per on creua la riera de Merlès, formant un petit salt al capdavall. Està formada per diverses filades de forats picats a la roca. A l'extrem de la plataforma rocosa s'observen diverses filades de forats circulars i una filada doble de forats rectangulars. Al nord d'aquestes hi ha dues filades paral·leles de forats circulars que descriuen una llarga corba creuant la riera uns metres al sud del pont i desapareixent de la plataforma rocosa per l'extrem sud-est. A partir d'aquest punt, i en un tram d'uns dos-cents metres de llargada, es van trobant nombrosos forats circulars picats a la roca sobre el cingle rocós que delimita la riera pel costat est. En alguns d'aquests punts, els grans blocs de roca s'han desprès, quedant aquests forats a diferent nivell. Les restes del possible canal acaben en un punt on hi ha una ample regata picada a la roca, que s'estreny fins arribar al límit d'una roca sota la qual hi ha una petita esplanada a tocar de la riera. Uns metres al nord del pont, en el que pròpiament es coneix com les goles de les Heures, també hi ha diversos forats picats a la roca que tant podrien correspondre a una antiga resclosa com a una antic pas per creuar la riera. Segons J. Bolós alguns d'aquests forats formarien part d'una resclosa de suport lateral que formava part d'un molí medieval, dels segles IX-X.

La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya.

BOLÓS, Jordi i FABREGAS, Miquel (1982). "Els molins de la conca mitjana del Llobregat durant l'alta edat mitjana", Quaderns d'estudi medievals nº 9. Artestudi edicions. Barcelona 1982. Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Lluçà. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. 1998.