Rellotge de sol del carrer Font
Sant Just Desvern
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Rellotge de sol de forma rectangular i vertical declinant. El rellotge és artístic, esgrafiat amb tonalitats terroses clares al fons i granes a la decoració dels marges d'estil modernista.
A la part superior, al centre hi ha una figura esgrafiada d'un sol amb ulls, nas i boca, de la qual surt el gnòmon de vareta simple. A la part inferior, hi ha un lema emmarcat "Jo sense sol, tu sense fe, ni tu ni jo som res."
Les línies horàries van de les 7 a les 4 amb numeració aràbiga i tenen marques per cada mitja hora.
És un rellotge amb disseny d'orientació sud-est, molt ben conservat.
Història
Els rellotges de sol són una mostra de la necessitat històrica de les societats per tenir el control sobre el temps. Aquests rellotges ho fan de forma senzilla i elegant en moltes ocasions, situant-se a les façanes de les masies i les cases dels pobles.
Des de l'antiguitat les societats funcionaven a través de la posició del sol per calcular el temps i dur a terme diferents activitats, especialment les feines agrícoles. A Catalunya, i altres regions, els primers models eren molt rudimentaris, però al llarg de l'edat mitjana, el Renaixement i el Barroc, es van desenvolupar diferents tipologies de rellotges de sol.
Un ús destacat dels rellotges de sol a l'època medieval a Catalunya va ser el que li van donar els monestirs, els primers a instal·lar-ne a les parets dels edificis religiosos per a poder fer el seguiment de la recitació dels oficis. Amb el temps, aquests elements es van traslladar a les cases individuals i les masies.
A Catalunya hi ha una gran riquesa, varietat de formes i tipologies amb influències de molts estils, des del romànic fins al modernisme. Poden ser més senzills i pragmàtics o amb grans ornamentacions artístiques en el cas dels rellotges d'autor. També s'utilitzen diferents materials per a fer-los: pintura, metall, pedra, ceràmica vidriada i esmaltada... sempre amb la inclinació adequada per garantir la precisió horària a través de la llum del sol.
Actualment, encara es conserven una bona quantitat de rellotges de sol a Catalunya, gràcies al fet que les poblacions i les famílies han valorat la tradició de les seves cases o masies, restaurant i conservant els rellotges de sol de les mateixes com un testimoni del temps passat, preservant així la seva autenticitat i el seu valor cultural.
Bibliografia
CUNTIES VILLANOVA, Jordi; ALMELA CASANOVA, Miquel (2013). “La mesura del temps, els rellotges de sol a la Vall de Sant Just”. Miscel·lània d’Estudis Santjustencs, núm. 18, p. 289-337.
SOCIETAT CATALANA DE GNOMÒNICA (2004). Rellotges de sol de Catalunya: Un patrimoni per descobrir. Editorial Efadós.


