Rellotge de sol de Can Torres

Modern
    XVIII-XIX
    BCIL
    Protecció Integral (Número 13 del Catàleg de Béns del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Seguint l'article 25 del Títol IV de la normativa especial de les masies i conjunts arquitectònics, tots els elements ornamentals de les façanes, inclosos els rellotges de sol, s'han de mantenir.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA)
    Altres
    002003100DG10H0001HX
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol policromat situat a la façana de migdia de Can Torres, per dessota el carener de la teulada, entre dues finestres de la planta pis. És del tipus vertical declinant amb orientació sud-est. Està pintat damunt d’un suport morter de calç.

És quadrat, i està emmarcat. A l’interior hi ha dibuixat un astre solar antropomorf, amb un visatge femení somrient. De la seva boca neix el gnòmon de vareta. S’hi distingeixen sis corones solars; les dues primeres sobresurten de la resta per la seva decoració geomètrica a base de triangles blancs i ocres, resseguits per una línia vermellosa. Les quatre corones restants, són de tonalitats decreixents, de més fosc a més clar partint d’una terra ataronjada que va perdent intensitat. Els raigs solars marquen les hores i les mitges hores, més curtes, dibuixades amb dos tons diferents per distingir-les. A continuació es pot veure una sanefa delimitada per dues línies que formen una quadrícula amb fons blanc.

A la part superior hi ha el següent lema: "DE RELLOTGE DE SOL NO EN TÉ QUI VOL”. Les hores estan representades en xifres àrabs, que d’esquerra a dreta van de les 5 del matí a les 4 de la tarda. El quadrant queda emmarcat per una sanefa a base de ziga-zagues pintades a l’interior d’un color carbassa intens (com la tercera corona), mentre que l’exterior és d’una terra més vermellosa. No està signat.

Aquest rellotge consta a l’ Inventari de Rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica, amb el número de referencia: 5222.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.