Rellotge de sol de Can Canyes

XVIII
    Any
    Legal i física
    Catàleg de masies (POUM de Sant Llorenç d'Hortons, 2005)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA 2922
    Ornamental
    001302400DF09A0001YA
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol de tarda, ubicat a la façana orientada al sud oest de Can Canyes.
    Actualment no és visible degut a les reformes de l'any 1874. És del tipus vertical declinant, de superfície quadrada i policromat. Es troba pintat directament sobre l'arrebossat de la façana.
    El rellotge està compartimentat en varis espais separats per línies pintades de color vermell. El més important d'ells és un espai quadrat on es troba dibuixat el rellotge. Es tracta d'un sol antropomorfa ubicat a l'extrem superior esquerra. La cara és d'estil naïf, amb uns ulls ametllats, boca somrient i celles i nas enganxades. Del nas sortia el gnòmon de vareta de secció circular que es va treure durant la reforma de l'estança sense malmetre la pintura. Emmarcat per un segon cercle hi ha una corona solar de grans dimensions pintada a base de pinzellades grogues, ocres i vermelles. De l'exterior neixen les franges horàries que estan repartides des de les 12h. (per la línia més vertical) amb una campana i badall de color negre senyalant l'hora de l' Àngelus i avançant cap a la dreta, fins a les 7h. El rellotge també marca les mitges hores.
    Les xifres són àrabs, i actualment només són visibles les 12h., la 1h. i les 2h.
    Per damunt, hi ha una sanefa de cinc centímetres de gruix disposada horitzontalment on s'hi ha escrit en majúscules la següent llegenda: "POLO IO ANNO 1773 STE(VE)".
    Quatre sanefes de formes irregulars emmarquen el rellotge. Estan disposades de la següent manera: per sobre del lema una sanefa visible de vuit centímetres de gruix (la resta es desconeix si havia desaparegut o bé va quedar parcialment amagada per sota de l'enguixat modern). Per sota del lema i al costat esquerra fins baix, una segona sanefa de vint-i-dos centímetres de gruix emmarcada per una línia de color negre, que continua cap a la dreta, amb un gruix de quinze centímetres i puja en forma d' “U”. La decoració interior està feta a base de pinzellades i conserva una gran varietat de colors com el vermell, el negre, el groc i diversos tons d'ocres. Els motius ornamentals estan fets a base gargots circulars on es sobreposen els diferents colors.

Consta en l'inventari dels rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica, amb el número 1474.

Aquest rellotge va ser tapat fruit de les reformes de l'any 1884. Precisament en aquestes reformes es va aprofitar per pintar-ne un altre a la façana principal, orientada a migdia, actualment desaparegut, però que sabem que deia "Jo sense sol i tu sense fe no som res".

AA.VV (1986). Sant Llorenç d'Hortons; dins l'Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya; l'Alt Penedès. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ D'HORTONS (2005). Catàleg de Masies i cases rurals; dins el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Llorenç d'Hortons.
    BOSCH CASADEVALL, Josep Maria (2009). Diccionari de els masies de Sant Llorenç d'Hortons (ss. XVI-XIX), dins Programa de Festa Major de Sant Llorenç d'Hortons de 2009, pàgs. 17 a 23.
    ROVIRA TUBELLA, Ramon (2000). Unes primeres notes sobre les masies de la parròquia de Sant Llorenç d'Hortons. Programa de Festa Major de Gelida o http://www.gelida.org/SLHortons/2000.htm