Refugi del Camp de futbol

462014
    Edifici
    Any
    Hi ha algun despreniment de la volta.
    Restringit
    Sense ús
    Ajuntament d'Arenys de Mar (Riera del Bisbe Pol, núm. 8, 08350 Arenys de Mar)
    Jordi Montlló Bolart

Refugi antiaeri construït durant la Guerra Civil espanyola (1936-1939) per a la protecció de la població dels bombardejos de l'aviació feixista procedent de Mallorca. La construcció d'aquest refugi, en forma de galeria, la van dur a terme els veïns del carrer de Sant Rafael i del Rial de Sa Clavella, amb la corresponent supervisió municipal. Estava pensat pels veïns d'aquests carrers però si algú d'un altre carrer s'hi volia refugiar, havia de pagar un import.

Algunes persones hi feien vida i només sortien per anar a treballar o a buscar aliments.

Segons el tríptic editat per l'Ajuntament (2019) hi havia uns 60 refugis a Arenys de Mar. La majoria en el nucli urbà, però també en la resta del terme municipal. N'hi havia de tres tipus: privats, veïnals i de protecció municipal. La majoria tenien doble accés, per evitar quedar soterrats en cas de esfondrament parcial. Amb la creació de la Junta de Defensa Passiva s'organitza tota activitat relacionada amb la defensa, es proporciona material, mà d'obra, assessorament i seguiment tècnic.

Un projecte de recerca i recuperació dels refugis antiaeris d’Arenys de Mar, realitzat pel Grup de Búnquers d’Arenys, n’ha permès documentar una cinquantena. La majoria d’àmbit privat, però alguns comunitaris i/o públics, com el cas que ens ocupa.

Entre els documents resultants s’ha elaborat un plànol d’Arenys amb la senyalització de totes les estructures localitzades fins al moment. Després de documentar-los i fotografiar-los, s’ha passat a traçar-ne la planta dels més importants. A més, el Grup Búnquers Arenys ha elaborat un projecte de recuperació d’algunes d’aquestes estructures antiaèries amb la intenció de donar-los a conèixer al gran públic.

Els refugis antiaeris d’Arenys de Mar, dispersos arreu de tot el territori municipal, responen a dues tipologies constructives: de trinxera o de galeria. Malauradament, els de trinxera han desaparegut, ja que es tractava d’una simple rasa oberta sobre el terreny que va acabant sent tapada, moltes vegades pel fet d’alguna construcció. Sabem, però, on van ser oberts i qui els va fer.

AA.VV (2019). Enemics a la vista. La defensa de la costa del Maresme (1936-1939). Arenys de Mar: Ajuntament d'Arenys de Mar.

GRUP DE BÚNQUERS (2011). El refugi del geriàtric. Un refugi antiaeri de la Guerra civil a Arenys de Mar; dins XXVIII Sessió d'Estudis Mataronins. Mataró: Museu arxiu de Santa Maria.

GRUP DE BÚNQUERS (2019). Sota les bombes. Escenaris de la Guerra Civil (1936-1939) a Arenys de Mar. Arenys de Mar: Ajuntament d'Arenys de Mar.