Rectoria de Sant Julià de Coaner
Sant Mateu de Bages

Bages
    Demarcació de Coaner
    Ctra. C-55, sortida 17 i prendre camí de Coaner (a la fàbrica Jover). Seguir uns 2 km

4631914
    Edifici
    XIX-XX
    Catàleg de masies (núm. 160)
    Residencial
    Bisbat de Solsona
    Jordi Piñero Subirana

Casa rural que havia estat la rectoria de la parròquia de Sant Julià de Coaner i ara és un habitatge de lloguer, situada al nucli de Coaner i uns vint metres al sud de l'església. És una edificació força moderna, tal vegada del segle XIX, i va substituir la rectoria antiga, que es trobava adossada al temple. Té una planta rectangular i el pis principal es troba sobrealçat, en un terreny amb desnivell. La casa és molt simple i no presenta elements d'especial interès arquitectònic. L'entrada és al nord, sobrealçada i amb una escala davantera que li dóna accés. Els murs són arrebossats amb ciment i tenen diverses finestres més o menys regulars. Per la banda de llevant la casa dóna a un pati junt a un cobert i un hort.

Informació facilitada per Josep Peramiquel Cols

No coneixem notícies sobre l'origen d'aquesta construcció, que sembla força moderna. En fotografies del tombant de segle XIX apareix en un estat força precari. Durant la Guerra Civil de 1936 va ser cremada, i es va reconstruir de nou el 1952 i adquirí l'aspecte actual. El 1953 hi accedí mossèn Rossend Arceda Pons, que hi va viure fins el 1957. Llavors fou nomenat regent de Torroella, però conservant el càrrec de rector de Coaner. Posteriorment l'edifici ha estat adaptat com a habitatge.

GRUP SOLUCIONS MANRESA (2009). Pla especial del Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable de Sant Mateu de Bages. Ajuntament de Sant Mateu de Bages (núm. 160).
    VILADÉS LLORENS, Ramon (2012). D'un temps d'un país. El Semís de Coaner. La Patumaire Edicions, Berga (edició particular), p. 76-77.