Portal casa carrer Rossinyol 6 Talamanca

Estructural
Ref. cad.: 53502DG1251S
Quim Serdà Manau

Portal d'entrada a la casa del carrer Rossinyol número 6. Es tracta d'un portal presidit per una llinda monolítica que té gravada la data de 1788. Es recolza sobre dos brancals formats per carreus quadrangulars i rectangulars ben encaixats que destaquen sobre un parament més irregular. La llinda té unes dimensions de 39cm d'alt x 217cm d'ample x 17cm de fondària.

El fort creixement demogràfic experimentat durant el segle XVI, va suposar noves necessitats d'espai de creixement urbanístic de Talamanca, originalment situat entre l'església i el castell. Probablement a començaments del segle XVII el nucli primitiu va quedar-se petit, es construeix el Raval de Talamanca, un grup de cases un xic allunyades del centre del poble. Si observem la topografia geogràfica del lloc, observem que l'espai més pla i més adequat per edificar cases, més enllà de la zona de l'església, és la zona de l'actual plaça del Raval. Ens podem imaginar doncs, la configuració del poble de Talamanca al s. XVII com a dos petits nuclis de cases: un entre l'església i el castell, i l'altre al raval, units per un camí situat entre un puig i un cingle. El següent pas fou donat al segle XVIII. El fort creixement demogràfic d'aquest segle, en consonància amb el creixement econòmic, fa pensar que l'església i el raval no foren suficients per acollir tota la població. Possiblement fou en aquests moments que el poble s'acabà d'expandir urbanísticament donant lloc als carrers anomenats Nou i d'en Padró, moment en què el poble va adquirir la configuració actual. VALDENEBRO (1994:59) Cal pensar doncs, que les cases del carrer Rossinyol també foren bastides en aquest període. Així ens ho indica la data que trobem gravada a la llinda del portal, mentre que la data de la llinda de la finestra deu respondre a una de les posteriors modificacions que la casa ha sofert.

VALDENEBRO, Raquel (1994). El castell i el poble de Talamanca. Centre d'Estudis del Bages, Manresa.