Portal carrer Padró 13 -cal Tinus-

Estructural
    Ref. cad.: 53508DG1251S
    Quim Serdà Manau

Portal principal de la casa del carrer Padró 13, Cal Tinus. Sols trobem la meitat d'una antiga llinda monolítica que ha estat aprofitada i té inscrita mitja data amb creu entremig: ‘17+'. Hi falta l'altra part on segurament hi deuria haver gravat el ‘14', completant la data de 1714, tal i com indica una petita placa de factura moderna que veiem a l'entrada. Recau sobre dos brancals formats per carreus rectangulars i quadrangulars ben escairats que ressalten sobre el parament arrebossat i irregular de la façana.

El fort creixement demogràfic experimentat durant el segle XVI, va suposar noves necessitats d'espai de creixement urbanístic de Talamanca, originalment situat entre l'església i el castell. Probablement a començaments del segle XVII el nucli primitiu va quedar-se petit, es construeix el Raval de Talamanca, un grup de cases un xic allunyades del centre del poble. Si observem la topografia geogràfica del lloc, observem que l'espai més pla i més adequat per edificar cases, més enllà de la zona de l'església, és la zona de l'actual plaça del Raval. Ens podem imaginar doncs, la configuració del poble de Talamanca al s. XVII com a dos petits nuclis de cases: un entre l'església i el castell, i l'altre al raval, units per un camí situat entre un puig i un cingle. El següent pas fou donat al segle XVIII. El fort creixement demogràfic d'aquest segle, en consonància amb el creixement econòmic, fa pensar que l'església i el raval no foren suficients per acollir tota la població. Possiblement fou en aquests moments que el poble s'acabà d'expandir urbanísticament donant lloc als carrers anomenats Nou i d'en Padró, moment en què el poble va adquirir la configuració actual. VALDENEBRO (1994:59) Moltes d'aquestes cases tenen gravat a les llindes o dovelles dels portals la data de la seva construcció, mentre que altres dates que trobem a les finestres, responen a posteriors modificacions o ampliacions.

VALDENEBRO, Raquel (1994). El castell i el poble de Talamanca. Centre d'Estudis del Bages, Manresa.