Pont sobre els Ferrocarrils de la Generalitat al camí de Can Gatxet
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont sobre la via del tren dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, construït a la dècada de 1920. El pas sobre el pont permet connectar a peu els barris de Centre oest i de Mira-sol.
El pont està construït amb volta de nansa-paner a partir d'un arc carpanell. L'obra és amb paredat de pedra, amb l'ús de maó a la línia d'imposta que marca el paviment i al coronament de la barana. Els maons són col·locats a sardinell (és a dir, de cantell) i al perfil de l'arc. La reixa va ser afegida sobre la barana per motius de seguretat.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l'enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d'abril del mateix any es va constituir l'empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l'objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l'empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d'octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l'estació de Sant Cugat. El pont forma part de les infraestructures realitzades en aquesta línia de ferrocarril.
Aquest pont va ser rehabilitat el 2017, quan se'n va restaurar l'estructura i es va habilitar una rampa per a bicicletes per millorar l'accessibilitat.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


