Pont del torrent del Vetllador o de l’Espluga
Rellinars

Vallès Occidental
    Camí antic de les Fonts

Obra civil
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Estructural
    08178A005000070000OM
    Marc Malgosa Montserrat, Marc Sàmper Gispert i Joan Soler Gironès

El Pont del torrent del Vetllador o de l’Espluga travessa aquest torrent per donar continuïtat al camí antic que va a les Fonts de Rellinars, des de la Fàbrica, passant pels Horts de l’Andaló i seguint el curs de la sèquia que es nodreix d’aigua de les Fonts per regar els horts i omplir la bassa.

S’hi pot accedir per la pista que puja cap a el Molí i les Fonts, entre el cementiri i la Fàbrica, uns 250 mt a mà dreta hi ha l’accés al corriol i està degudament senyalitzat.

Es tracta d’un pont d’arc, que mesura 3,30 mt d’amplada a la seva base i 2,70 mt d’alçada màxima. El gruix del pont mesura 110 cm.

S’ha construït amb blocs de travertí probablement extrets d’aquesta mateixa raconada on aflora aquest element geològic.

El travertí és una pedra ferma i dòcil, que s'empra tant en paviments com per a revestiments externs i interns. A les cases del municipi, es localitza sobretot en les façanes, com a pedra decorativa de les obertures i en la construcció de les voltes de les entrades dels habitatges i cellers.

Aquest element arquitectònic consta en el cadastre en terres del mas del Molí.

El banc de travertí està originat per la conformació geològica del terreny càrstic on s'origina. La pedra calcària s'origina per la precipitació de carbonat de calci dissolt en aigua sobre algues, molses i hepàtiques sobre les quals l'aigua circula lentament i es pot evaporar. El seu color depèn dels òxids que ha incorporat, ja que és una pedra porosa per excel·lència

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.