Pont del Molí del Nadal
Calldetenes

Osona
    Entorn rural de Calldetenes
    Sobre el torrent de Sant Martí, a tocar de l'actual casa del molí del Nadal, just abans d'arribar

4641915
    Obra civil
    Modern
    XVII-XX
    Regular
    Actualment, es troba tan cobert pel fullam que s'ha anat abocant, que la seva presència passa pràcticament inadvertida, ja que es troba gairebé tapat, i és intransitable. Caldria, doncs, una petita neteja de la vegetació de sobre i de l'entorn, per fer-lo un altre cop transitable.
    Difícil
    Sense ús
    Ref. cad.: 003A00055
    Raquel Valdenebro Manrique

Petit pontarró que permetia salvar el desnivell i el petit congost que en aquest indret crea el torrent de Sant Martí, passant d'una banda a l'altra. Sens dubte es tractava d'un pontarró utilitzat pels propietaris de l'antic molí del Nadal, ja que es troba aixecat a tocar del que antigament era aquest edifici, pràcticament salvant l'espai del torrent que era utilitzat com a bassa del molí. Es tracta d'un petit pont aixecat a base de carreus de pedra disposats de forma irregular, units amb argamassa. Es troba format per una sola arcada, creant a sobre un camí, que permet el pas entre una banda i altra del torrent. No s'observen baranes de protecció als costats, per la qual cosa segurament es tractava d'un pontarró sense gaire ús. Actualment, s'hi ha anat abocant fullam dels camps de la vora, i la vegetació de l'entorn ha anat creixent, per la qual cosa resta totalment amagat, i no es poden apreciar amb detall les seves característiques.

Cal pensar que es tracta d'un element lligat a la presència del veí molí del Nadal, aixecat possiblement a instàncies dels propietaris del molí per facilitar el pas de persones i cavalleries. El pont s'escau sobre el tram del torrent que feia les funcions de bassa. Es tractava d'una bassa de grans proporcions, o millor dit, s'embassava el torrent i es reconduïa cap al carcabà del qual actualment no en queda res. Aquest molí es trobava sota el domini de la família Altarriba, que a finals del segle XIX encara el conservava entre les seves propietats. L'habitatge es troba molt modificat i és difícil trobar-hi restes de l'antic molí. Cal pensar que quan el molí quedà abandonat durant les primeres dècades del segle XX, també s'abandonà el pas del pont.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.