Pont del ferrocarril
Sant Martí Sesgueioles

    Anoia
    Creuament del Torrent de la Guàrdia amb la via del ferrocarril
    638

    Coordenades:

    41.702383363622
    1.4871081143639
    374122
    4617838
    Número de fitxa
    08228 - 71
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Any
    1940
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Estructural
    Titularitat
    Pública
    Adif
    Autoria de la fitxa
    Josep Anton Pérez Arriaga (TRÍADE Serveis Culturals)

    Pont d’arcades per on el ferrocarril salva el Torrent de la Guàrdia al seu pas per Sant Martí Sesgueioles. Els arcs de mig punt van ser reconstruïts després de la Guerra Civil amb encofrat  de formigó. Es tracta d’un pont de tres ulls d’uns 6 metres de llum. Els murs laterals que arrenquen de terra i els que van per sobre dels arcs són de paredat de filada de pedra. La via es disposa al tauler sobre un gruix de formigó, tancat amb baranes metàl·liques.

    Un document de la FCTE (UGT) batallón de zapadores del XVIII CM 1a compañía oficios ajut cultural al front, localitzat a l’arxiu de Roda de Ter, fa referència  a la voladura del pont el 18 de gener de 1939. L’operació de dinamitar el pont es va fer en el context de retirada de l’exèrcit republicà, per obstaculitzar l’avançament de l’exèrcit rebel. El document permet conèixer com era el pont antic:“ ...sección de las piles 8,60 mts x 2,5 luz cada uno de los arcos 6 mts altures, unos 7 m en cada fila se han colocado 170 kgs de dinamita”, “... se ha dado fuego a las 13:30 h y con presencia del enemiga. Ha quedado una brecha a la via férrea de 23 mts de luz en el lugar que ocupava el puente”.

    Segons la Revista de obras públicas (1936-1939), el pont, que era de maons originalment, es va acabar de reconstruir el 24 de febrer de 1940.

    TORRENS, Jesús (2016). “Els ponts trencats”. Margaridó, núm 9, agost 2016 p 45