Pont de Valls de la Carretera de Salo
Sant Mateu de Bages

Bages
    Carretera de Salo (BV-3002), km. 0,2. Demarcació de Valls de Torroella
    Carretera de Manresa a Solsona (C-55) sortida passat el km. 50 en direcció Valls de Torroella

1.71991
    Obra civil
    XX
    Any
    1909
    Estructural
    Diputació de Barcelona
    Jordi Piñero Subirana

Pont de la carretera que es dirigeix a Salo (BV-3002) sobre el riu Cardener, just a l'entrada de la colònia Valls de Torroella. Està situat a l'inici d'aquesta carretera (al km 0,2). La seva tipologia constructiva és pràcticament idèntica a la d'altres ponts de la zona fets a principis del segle XX sota la tutela de la Diputació de Barcelona, per exemple el pont del cementiri de Valls de Torroella, que trobem uns centenars de metres més amunt en la mateixa carretera. El pont té una llargària d'uns 80 metres i consta de quatre arcs escarsers, amb les voltes formigonades. Els pilars són de planta oval i estan rematats amb una cornisa a la part superior. L'aparell és fet amb grossos carreus d'obra poligonal. A la part superior conserva les baranes de pedra originàries. Sota el pont s'estén una àmplia zona d'horta conreada pels habitants de la colònia.

Alguns també el coneixen com a Pont del Martínez

Aquest pont està associat a la construcció de la carretera de Salo, que es va fer en l'etapa inicial de la colònia industrial de Valls de Torroella. La fàbrica de Valls de Torroella va començar a funcionar entre 1903 i 1904. El 1909 es començaven els treballs de construcció del pont de la carretera de Salo sobre el riu Cardener a l'alçada de la colònia, en el marc de les obres d'aquesta carretera sota la tutela de la Diputació de Barcelona. L'encarregat de les obres es deia Martínez, i d'aquí el nom popular amb què algunes persones encara anomenen aquest pont. El pont al costat del cementiri sobre la riera de Salo (una mica més amunt) es devia construir poc després.

FÀBREGA, Albert; FONS, Ramon; LLOBET, Ester (2014). Fàbriques de riu. Compendi d'història del tèxtil al mig Cardener; Ajuntament de Callús, Ajuntament de Navàs, Ajuntament de Sant Mateu de Bages; Ajuntament de Súria, 112.