Pont de la Torre
Montornès del Vallès

    Vallès Oriental
    Confluència de les avingudes de Barcelona i de l'Onze de Setembre. 08170 - Montornès del Vallès

    Coordenades:

    41.5421
    2.26272
    438504
    4599201
    Número de fitxa
    08136-81
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Any
    1913
    Estat de conservació
    Regular
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Montornès Av. Llibertat, 2, 08170 - Montornès del Vallès
    Autoria de la fitxa
    KuanUm - Juana María Huélamo Gabaldón./ Ajuntament de Montornès del Vallès

    Pont d'un sol ull, cobert amb volta de canó, que permet el pas de la carretera de Sant Adrià - la Roca per sobre del torrent de les Vinyes Velles. A partir del pont cap avall el torrent s'anomena també de la Torre, justament per la proximitat amb el manso Calders, altrament dit la Torre. L'arc interior de la volta està fet amb tres línies de totxo col·locat a sardinell i el recobriment dels estreps és de pedra vista. A la segona meitat del segle XX, el pont es va reformar per fer la via més ampla amb una estructura afegida.

    El pla de camins veïnals de 1910 de la Diputació de Barcelona, preveia la construcció d'una carretera entre Sant Adrià de Besòs i el Raval de Montornès (l'actual Vilanova del Vallès). El projecte pretenia reduir el nombre de pobles incomunicats de la província. Sembla que les obres en el tram que vorejava Montornès van ser cap a 1913. La nova via entrava al municipi per la finca de manso Calders, en travessava les vinyes i vencia la dificultat del torrent amb el pont. Per aixecar el pont de la Torre es va fer servir pedra granítica de la pedrera que hi havia a prop de ca n'Oliver. Encara avui s'aprecien els carreus irregulars a la cara nord del pont. Durant un temps, els treballs d'esplanació per fer la carretera van donar feina a força gent del poble. En aquell moment, el pas d'aquest camí del poble de Montornès va propiciar el creixement urbanístic perquè al voltant del nou vial s'hi van construir cases, establiments comercials i indústries, de manera que, en pocs anys, el centre va bascular del nucli antic cap a la zona nova de la carretera. El traçat d'aquesta via al seu pas per Montornès, era bàsicament el mateix que avui té la BV-5001. Els primers anys se l'anomenava carrer de la Diputació, però l'agost de 1919 el consistori va acordar batejar-lo amb el nom de Prat de la Riba, en memòria del president de la Mancomunitat i, anteriorment de la Diputació de Barcelona, veritable artífex del nou pla de carreteres.

    ALCAIDE, M.; GENÉ, M. ; GUANYABENS, N. (2009). Montornès a la vista. Elements per a la descoberta del patrimoni cultural i natural de Montornès del Vallès. Ajuntament de de Montornès del Vallès.