Poema Òdena terra de guix i ciment
Òdena

Anoia
    Plaça Major, 2

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    Científic
    Ajuntament d'Òdena.
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Òdena,
    terra de guix i ciment
    esvoranc de les pedreres
    a la vora del torrent
    Canyes de cançons lleugeres
    que s'encomanen al vent
    i fimbregen juganeres (*)
    la seva verdor lluent
    sota les clarors primeres
    El temple dalt un pujol
    alça la testa tot sol
    com un guaita que vigila
    A la nit abasta estels
    i somnia dolls d'anhels
    mentre veu créixer la vila.
    (*) cimbregen joganeres a l'original

L'autor és el poeta, Salvador Perarnau, que va escriure aquest poema el març 1936. Malgrat té un origen literari, s'ha transmès oralment des de fa molts anys sense que la gent conegui amb certesa la seva procedència. En una entrevista personal efectuada per Josep-Vicenç Mestre i Casanova a Ferdinandus Serra i Sala a casa seva a Barcelona, l'artista esgrafiador va recitar aquest poema tot recordant la guerra civil a Òdena i el treball de restauració que estava efectuant a l'església parroquial de Sant Pere Apòstol del castell d'Òdena que malauradament no va veure la llum perquè l'edifici i tot el patrimoni que hi havia a l'interior fou cremat per un grup d'incontrolats l'agost de 1936; la restauració estava a punt de finalitzar i estava previst ser inaugurada l'abril de 1937.
    Publicat per primera vegada al llibre "Història del Castell d'Òdena" de Josep-Vicenç Mestre i Casanova, l'any 1988.
    Antoni Amargós i Altisent va localitzar en una carpeta vella a redós d'un contenidor del mercat de Santa Caterina de Barcelona, una aquarel·la amb el sonet escrit a ma pel propi autor. Possiblement el dibuix és del propi Ferdinandus Serra.
    Aquest poema s'ha musicat l'estiu de 2013 per Ramon Casanova Miranda. La peça ha estat interpretada per primera vegada pel Grup de Taverna d'Òdena, a l'Espelt el 13 de juliol de 2013.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1988). Història del castell d'Òdena. Dels orígens fins al segle XII. Departament de Cultura de l'Ajuntament d'Òdena, Òdena
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1989): "Breu homenatge a un home, un gran artista del nostre segle, que va treballar i estimar al nostre poble: Ferdinandus Serra i Sala", Òdena, Butlletí d'Informació Municipal. Nova època, 15, Ajuntament d'Òdena, Òdena, p.9.