Pintures murals de l'absis central de Sant Quirze de Pedret conservades al MDCS
Cercs

Berguedà
    Sala d'exposicions del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Plaça Palau, 1. 25280 Solsona

Element arquitectònic
    Medieval
    Pre-romànic
    XI
    Legal i física
    Decret 474/1962
    Restringit
    Científic
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, núm. 1 . 25280 Solsona
    Sara Simon Vilardaga

Sobre la finestra central , on dins d´uns cercles trobem una representació de la mà de Déu (Dextera Domini) i dues aus, se´ns presenta una visió apocalíptica del tron sobre el qual hi ha el llibre dels set segells. No s'ha conservat la part superior, però existeix la hipòtesi que hi haguessin estat representats l'Anyell i el Tetramorf, la iconografia habitual d'aquesta escena.
    A la dreta de la finestra, distribuïts en tres registres, hi trobem els ancians de l'Apocalipsi, asseguts en trons, en posició inclinada vers el tron i el llibre. Sostenen diversos instruments musicals i tenen corones al seus peus. Si bé la part esquerra no s'ha conservat, per simetria deduïm que hi devia haver representats els altres 12 ancians.
    Al mur dret, es representen els 4 genets de l'Apocalipsi, que simbolitzen la fam, la pesta, la mort i la guerra, i un serafí amb les ales plenes d'ulls. Diversos personatges nimbats ( els elegits) completen l'escena.
    Al mur esquerre trobem les ànimes dels morts ( set personatges imberbes sense nimbe) davant l'altar de Déu, cobert per una tela adornada amb motius d'aus, sobre la que descansa un calze.
    A la volta de canó s'entreveu el Crist Majestat envoltat per una doble màndorla, assegut sobre l'arc de Sant Martí, acompanyat pel Tetramorf.
    A l'intradós de l'arc triomfal, Abel i Caïm fan les seves ofrenes a Déu.
    La part inferior del mur presenta una decoració de cortinatges amb dibuixos de cercles amb figuració de diversos éssers.
    Fora de l'arc trobem, a la part superior, el sacrifici d'Isaac i el martiri dels sants Quirze i Julita.

Actualment in situ hi trobem les reproduccions de l'Orant i el Cavaller, en el lloc exacte on es van trobar els originals sota les pintures que descrivim.

Possiblement són de finals segle XI, encara que del gran nombre d'estudis realitzats i articles escrits sobre les pintures de Sant Quirze de Pedret, hi ha hipòtesis diverses sobre la cronologia i l'autoria.
    Va ser arrencades l'any 1.937; van ingressar al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona l'any 1940. Actualment es troben exposades junt amb l'Orant i el cavaller a la sala dedicada al món medieval. Pel que fa als frescos originals de les absidioles laterals, sud i nord, es conserven al MNAC.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv.9. Ajuntament de Cercs.
    SERRA, Rosa. (et al.) (1991). Guia d'Art del Berguedà. Ed. Consell Comarcal del Berguedà i Patronat del Centre d'Estudis del Berguedà, Berga.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VV.AA. (1990): Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'Art Romànic i Gòtic. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    VVAA. (1998): Catalunya Romànica. XXVII. Visió de síntesi. Restauracions i noves troballes. Bibliografia. Índexs generals. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    WATSON AL-HAMDANI, B. (2013): Els Frescos de Pedret: en el context europeu i mediterrani. Editorial Edicions Saragossa.