Piles de blat de moro

Sense ús
    Ajuntament de Martorelles. Plaça de l'Ajuntament, 1
    Marta Lloret Blackburn

Segons diversos testimonis gràfics, a Martorelles era molt habitual fer piles de blat de moro que es recolzaven a les façanes de les cases. Després de la collita, s'anaven a tallar arbres al bosc, majoritàriament pins, previ consentiment del propietari. Tot seguit es pelaven els troncs, tot deixant alguna branca, i es lligaven a les façanes per la part superior. Les panotxes es començaven a col·locar des de baix, lligant-les al tronc amb les fulles que hi quedaven. Les tres primeres es posaven entrecreuades, i sobre d'aquestes s'anava pujant fins a la part superior del tronc, al qual s'arribava gràcies a una escala. Normalment es feia una quantitat de piles important, que cobrien tota la façana, pel que era habitual que els veïns hi col·laboressin. Aquesta tècnica servia per assecar el gra i salvaguardar-lo dels rosegadors.

Hi ha nombrosos testimonis gràfics on apareixen les cases del poble amb les façanes cobertes de piles de blat de moro. Tot i que aquesta tècnica artesanal no és exclusiva de la població de Martorelles, sí que hi era molt comú.