Pica baptismal de Sant Feliu de Terrassola Santa Maria d'Oló

Moianès
Església de Sant Feliu de Terrassola, al sector nord-est del terme municipal
Carretera de l'Estany (C-59), al km. 50,5 camí direcció oest 150 m.

Patrimoni moble
Objecte
IX-XIII
Objecte força reconstruït
Local tancat
Restringit
Ornamental
Privada accessible
Bisbat de Vic
Jordi Piñero Subirana

Pica baptismal emplaçada a l'absidiola de l'església romànica de Sant Feliu de Terrassola. Té unes dimensions considerables, ja que era una pica de bateig per immersió. És feta de pedra arenisca i adopta una forma semiesfèrica, amb la base escapçada. Mesura 73 cm d'alçada total i té un diàmetre extern de 90 cm, mentre que l'intern és de 76 cm. Com a element decoratiu tan sols té una estria acanalada a manera de corda que ressegueix la part superior. Al gruix de la pedra hi ha uns encaixos que devien servir per acoblar-hi la tapa. La pica té un peu troncocònic. Pel que fa a la seva datació, no hi ha acord. Alguns la situen al segle XIII (JUNYENT; MAZCUÑAN, 1984: 399) i d'altres en època preromànica. Aquesta pica ha passat per diverses vicissituds i la seva forma actual és fruit d'una recomposició integral feta el 1984, ja que es trobava pràcticament esmicolada.

Propietat privada. Accés públic

Aquesta pica té al seu darrere unes circumstàncies desafortunades que són relatades per l'antic rector, mossèn Josep Bellpuig, en unes memòries inèdites que va escriure sobre Sant Feliu de Terrassola. Van recollir la pica a l'antic cementiri de l'església i ja estava trencada en dos o tres trossos grans, amb pèrdues d'un 30 per cent. Li van fer un arranjament improvisat que va durar de 1953 fins a 1973. Aquest any, en plenes obres de restauració de l'església, es va esllavissar un roc gros que va caure de ple sobre la pica i la va esberlar en mil trossets. La seva recomposició era molt difícil, un veritable trencaclosques, però uns anys després, l'estiu de 1984, l'aleshores ermità Joan Raurell "la va recompondre a la seva manera", amb un resultat acceptable (BELLPUIG, 1982: 8).

BELLPUIG, Josep (1982-2007). Escrits sobre Sant Feliuet de Terrassola (treball inèdit), p. 8. BENET, Albert; JUNYENT, Francesc; MAZCUÑAN, Alexandre; BARRAL, Xavier (1984). "Sant Feliu de Terrassola", Catalunya Romànica, vol. XI "El Bages", Barcelona, Fundació Enciclopèdia Catalana, p. 399. OLAÑETA MOLINA, Juan Antonio (2014). "Iglesia de Sant Feliu de Terrassola", Enciclopedia del Románico en Barcelona (vol. II). Fundación Santa Maria La Real; Centro de Estudios del Románico, Palencia, p. 1079.