Passadís del carrer Isidre Forn
Els Prats de Rei

Anoia
    Carrer Isidre Forn - Plaça de la Vila
    Al bell mig del nucli urbà i històric de la vila dels Prats de Rei.

Conjunt arquitectònic
    Gòtic
    Modern
    XIV-XVI
    Regular
    Estructuralment està en bon estat, però ha sofert moltes modificacions respecte al seu aspecte original.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA-5976
    Estructural
    Ajuntament dels Prats de Rei. Plaça Major, 1 (08281 Els Prats de Rei)
    Jordina Sales Carbonell

Aquest passadís o passatge és un dels vestigis més representatius del passat medieval de la vila de Prats de Rei a nivell urbanístic, tot i que bona part de l'estructura actual hagi estat molt reformada al llarg dels segles successius. L'element es troba a l'extrem oest del carrer Isidre Forn que desemboca a la Plaça Major, punt on aquest carrer es fa més estret. El passadís té una llargada d'uns 5 m i és de sostre pla a base de bigues de fusta unides per revoltons ceràmics de factura recent. A cada extrem del passadís hi ha sengles arcs de mig punt fets a base de dovelles, de construcció irregular, el més occidental dels quals connecta amb un dels costats dels porxos de la Plaça Major, oferint així una imatge de certa continuïtat. Sobre l'estructura del passadís hi ha un habitatge, al qual s'hi accedeix per una porta que es troba just sota del passadís.

Localment, aquesta estructura es coneix amb el nom d'Arcada de cal Calamando.

IMATGE 1: El passatge Isidre Forn l'any 1917 (foto: Arxiu Mas).

El carrer Isidre Forn es un eix urbà d'origen medieval que connectava la plaça de la vila amb un dels portals de la muralla medieval, avui desapareguda. Atès el ràpid creixement experimentat per les viles i ciutats catalanes durant la Baixa Edat Mitjana, aquest passadissos es construïen habitualment al segles XIV-XVI per tal d'aprofitar l'espai aeri dels carrers i així ubicar-hi o ampliar habitatges. Molts vestigis d'antics passadissos urbans més o menys reformats són freqüents als pobles de l'Alta Anoia. Actualment, el passadís del carrer Isidre Forn forma part de l'escenografia urbana on es desenvolupa el Pessebre Vivent dels Prats de Rei. El nom del carrer ve donat per la presència de l'antic forn comunitari en aquest lloc de la vila.