Pallissa de la Casanova de Rossinyol
Capolat

Berguedà
    Des de la carretera de Sant Llorenç cal agafar el trencant de Coforb, passat ca l’Alen és la primera casa al costat de la carretera.
    Situada pocs metres a l’est de la casa.

Edifici
    Popular
    XX
    Sense ús
    08044A011000240000SY
    Pol Navarro Costa - Societat d’Arqueologia del Berguedà

Es tracta d'un edifici de planta rectangular adossat a un marge. Consta de dues plantes amb teulada a dos vessants que té el carener orientat de nord a sud. S’hi poden distingir dos moments constructius.

Inicialment l’edifici constaria d’un femer a planta baixa i un assecador en la primera planta; el femer està fet amb volta plana de cairons amb l’arc rebaixat, té una porta oberta al mur sud feta de muntants i arc rebaixat de maó amb una cornisa a sobre, hi ha dos abocadors situats en el mur de ponent i al nivell de l’arrancada de la volta; l’assecador de la primera planta només estava obert cap la banda de llevant, la teulada era de teula àrab, a dos vessants, amb el carener de nord a sud.

En una fase posterior, s’amplia l’edifici cap a llevant amb la construcció de dos estables a planta baixa, un d’ells tancat i l’altre obert, i l’ampliació de l’assecador a la primera planta que restarà, ara, parcialment obert al sud. El carener de la coberta es desplaça cap l’est, a tal efecte s’eleven les cantoneres de llevant.

Els murs de l’edifici original estan fets amb pedra sorrenca de diferent forma i mida unida amb morter de calç, les cantoneres i pilars son de maó massís. En l’ampliació, part dels murs estan fets amb totxana i els pilars de maó massís de gruix inferior als de l’edifici original.

El sostre del femer és de volta rebaixada de cairons, el de l’ampliació està fet amb bigues jàsseres sobre pilars de nord a sud i cairats d’est a oest amb rajoles a sobre.

La teulada està feta amb cavalls sobre pilars, corretges de nord a sud i llates per canal.

CASACUBERTA, A., CUNILL, J., SÁNCHEZ, J. (2022) Història dels masos del Municipi de Capolat. Inèdit.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.