Nostra Senyora de Montserrat de Viladoms de Dalt
Castellbell i el Vilar

Bages
    Viladoms de Dalt
    A l'est del terme municipal

Edifici
    Barroc
    XVIII
    Any
    Dolent
    Es troba abandonada i en estat ruinós.
    Sense ús
    08052A008000060000OD
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Capella rural dedicada originàriament a Nostra Senyora de la Concepció i en un moment indeterminat a Nostra Senyora de Montserrat. Està ubicada a tocar de l'antic mas de Viladoms de Dalt. És d'una sola nau amb un annex adossat a una de les façanes laterals. La coberta ha desaparegut juntament amb el bigam. Per les minses restes, sembla que era de teula àrab a l'exterior i volta de maó pla a l'interior. Les cantoneres estan fetes amb pedra, ben escairada; la resta del parament és més irregular i segurament era tota ella arrebossada amb morter de calç. La façana principal, està orientada a la Muntanya de Montserrat. No conserva el portal d'entrada i només queda l'obertura del rossetó. La desaparició dels brancals, marxapeus i llinda ha provocat un moviment estructural molt important que fa pensar en la caiguda imminent d'aquesta part de la capella. Al seu interior es conserven gran part dels arrebossats de les parets, amb les motllures i fornícules. També hi ha restes de pintures al fresc. Una d'elles encara es pot veure representació de Déu tot Poderós.
    A partir de fotografies sabem que la portalada estava protegida per una marquesina a doble vessant feta amb teula àrab.

La primera foto està extreta del blog naturaipedra.blogspot.com

La capella va ser beneïda el dia 15 d'octubre de 1791 pel rector de la parròquia de Sant Vicenç de Castellbell. En aquest moment, els propietaris eren la senyora Caterina Solé i el seu fill Marià Sagristà i Solé, aleshores residents a Manresa. Oficialment, fou anomenada Capella de Nostra Senyora de la Concepció, tot i que més endavant se l'ha coneguda amb el nom de Nostra Senyora de Montserrat.

BROSSA VILA, Carme (1998). El llegat històric d'un poble: Castellbell i el Vilar. Ed. Ajuntament de Castellbell i el Vilar
    VALLS i PUEYO, Joan (2003). Castelobello. De Viladoms a Vilamarics passant pel Vilar o els primers pobladors amb nom conegut de Castellbell i el Vilar. Ed. Ajuntament de Castellbell i el Vilar.