Museu-Arxiu Municipal de Calella Josep M. Codina i Bagué

Científic
    Ajuntament de Calella
    Marc Bosch de Doria

Al fons del Museu-Arxiu Municipal de Calella Josep M. Codina i Bagué hi ha objectes i documents de nombroses poblacions de l'alt Maresme. En el cas de Santa Susanna, disposa d'objectes ceràmics provinent de Can Rabassa i documentació patrimonial del Mas Fabra (1768-1863), Mas Moragues (1598-1747) i Can Creus (segles XIII - XVIII). En els dos primers casos, es deconeix la ubicació d'aquestes masies (possiblement es tracta de documents mal referenciats). En el cas de Can Creus, es tracta d'uns canelars redactats per un capellà de la família al segle XVII que resumeix en un quadern tots els documents del llinatge.

El Museu-Arxiu Municipal de Calella Josep M. Codina i Bagué és un museu local pluridisciplinari que investiga, conserva i difon els diferents aspectes del patrimoni de la ciutat. És instal·lat en un gran casal del segle XVII, connectat per un gran pati amb l'arxiu, que es troba en un edifici de nova planta que dóna al carrer de Bartrina. L'arxiu històric compta amb un important fons documental, que es nodreix de les aportacions municipals i de diverses entitats i famílies calellenques, amb documents que es remunten fins al segle XI. La col·lecció es compon majoritàriament d'objectes relacionats amb la ciència i la tècnica, especialment vinculats a la fabricació de gèneres de punt i d'objectes artístics. També hi ha elements d'arts decoratives i materials arqueològics. Actualment supera els quinze mil objectes. De l'exposició en destaca la Pinacoteca Gallart, una farmàcia de començament del segle XX i la reproducció d'una cuina antiga.
    Va ser fundat el juny del 1959 per iniciativa d'un grup de calellencs amb inquietuds pel patrimoni de la ciutat. El 1961 es va dotar d'un petit magatzem i d'un reglament de règim interior. L'any 1978 es van començar les obres de condicionament parcial de la planta baixa de l'actual edifici, de manera que al desembre de l'any següent es van obrir al públic les dues primeres sales. El 1982 l'Ajuntament li va atorgar personalitat jurídica, en instituir la Fundació Pública Municipal Museu-Arxiu de Calella i posteriorment es va crear l'Associació d'Amics del Museu per canalitzar la col·laboració ciutadana.

MASSONS, J.M. (2000). Història de la vila de Santa Susanna. Ajuntament de Santa Susanna: Santa Susanna.
    RODRÍGUEZ, J. (1998). Guia II de l'Arxiu Històric Municipal de Calella. Arxiu Municipal de Calella: Calella.
    www.calella.cat