Mur de tanca de pedra de turo
Capellades

Anoia
    Carrer Santa Anna / C. Sant Francesc, 83
    Eix viari nord-sud
    que uneix el carrer del Call fins al carrer Abat Muntades

Element arquitectònic
    XIX
    BCIL, PGOU 1986
    Estructural
    0785122CF9908N
    Juan Garcia Targa

Mur de tanca de turo alineat a dos carrers i coronat amb rajola ceràmica a dues vessants. A la cantonada hi ha un cos d'edifici de planta baixa rectangular, amb un ampli portal, tancat amb una porta enrotllable metàl·lica en la façana del carrer de Sant Francesc; es cobreix amb coberta de teula corba a dues vessants. En el límit nord del carrer de Sant Francesc hi ha una porta de ferro d'una fulla batent amb sòcol de planxa i barrots verticals en reganyol, que accedeix al solar. A pocs metres del costat de migdia de la porta hi ha una fornícula d'arc rebaixat que anys enrere havia acollit una font. A la cantonada hi ha un cos d'edifici de planta baixa amb coberta de teula corba a dues vessants amb el carener paral·lel al carrer de Sant Francesc, destinat a garatge magatzem, amb portalada al mateix carrer i amb porta enrotllable metàl·lica.

Tanca representativa de la tipologia de tanca local de dins el casc antic, realitzada amb pedra de turo

Els carrers de la zona central de Capellades estaven configurats al segle XVII per cases amb espais annexos en algun dels seus laterals (en la majoria de casos) i/o en la seva part posterior (en la seva pràctica majoria), dedicats en ambdós casos a conreus de regadiu. Sovint aquestes peces de terra, no excessivament grans, estaven delimitades per murs de pedra de turo, com en el cas de les grans hortes de la zona del Capelló.

L'expansió urbana viscuda, preferentment durant el segle XVIII, va anar afectant aquest espais, que foren progressivament construïts. Un dels pocs espais que conserva la mateixa estructura que en el passat és aquest solar cantoner entre els carrers de Santa Anna i Sant Francesc delimitat pel seu corresponent mur.

No figura a la Matriu Cadastral realitzada el 1851 per l'agrimensor Rómulo Zaragoza per tant, la datació de la seva construcció s'hauria de situar a la segona meitat del segle XIX. Segons el Registre Fiscal de 1906, els llavors números 81, 83 i 85 del carrer Sant Francesc, eren propietat de Ramona Raurés i de Casanoves. Encara avui en dia les terres delimitades per aquest mur són conreades per un llogater.

GARÇON, Sofia. (segon semestre 2009). "Els Rauréz, notaris de Puigcerdà. Un cas de desheretament al s. XVIII?", Ker. Revista del grup de recerca de Cerdanya, n. 2, pp. 42-48.

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

PASCUAL I DOMÉNECH, Pere. "El singular farmacèutic i usurer Francesc de Paula Rosés" (treball inèdit i en versió preliminar).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. "El segle XX: compromís, violència redreçament econòmic", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU HISTÒRIC COMARCAL DE L'ANOIA

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES