Monument homenatge a les víctimes i voluntaris dels incendis
Casserres

Berguedà
    Plaça de santa Maria, s/n

4651953
    Patrimoni moble
    Element urbà
    XX
    Any
    Farell
    Ornamental
    Ajuntament de Casserres. c/ Escodines, 14. 08693 Casserres
    Jordi Montlló Bolart

Monument dedicat a les víctimes voluntaris dels incendis ocorreguts a l'estiu de 1994 a tota la comarca. Es tracta d'un monòlit en forma de prisma de pedra provinent d'una pedrera de Cardona. A la part frontal s'ha esculpit l'escut oficial de Casserres i a sota, les quatre barres serpentejant sostingudes per una guia. Al costat oposat hi ha , esculpit, la silueta d'un pi pinyoner a sota del qual s'hi pot llegir: "HOMENATGE A LES VÍCTIMES I ALS VOLUNTARIS DELS INCENDIS DEL JULIOL DE 1994". A la part baixa, hi ha una foguera de camp.
    El monument està ubicat damunt un parterre de gespa protegit per una tanca metàl·lica baixa envoltat d'un tros de vorera i dos bancs de fusta. Al costat del monument hi oneja la senyera.

El lloc on avui s'aixeca el monòlit havia estat una bàscula de pesar amb pou. Amb el temps decidiren canviar la bàscula de lloc ja que en la mateixa plaça s'hi feia el mercat, la fira o altres actes. Decidiren omplir el pou de terra i enjardinar-ho.

El 4 de juliol de 1994 Casserres va patir varis incendis, iniciant-se el primer d'ells cap allà el migdia, procedent de Gargallà i s'estengué ràpidament degut al fort vent.. Un altre foc s'inicià dues hores més tard a sota de Sant Pau de Casserres estenent-se cap a Gironella. Sense recolzament logístic els veïns del poble varen treballar incansablement per aturar el foc. El resultat d'aquells incendis va ser devastador. A més de 16 cases de les quals 10 totalment cremades, uns 126 coberts de cases de pagès, 12 granges, el 95% de la superfície de bosc i el 97% de superfície agrària, més de 2.000 animals, màquines etc, van perdre la vida dos avis de Gironella, a Cal Trullàs, Pere i Conxita Vila i Fornell, el Sr. Josep Subirana, de cal Cirera i el Sr. Josep Vilà de Cal Blasi tots dos morts traumatitzats mesos després. L'Ajuntament aixecà el monòlit en l'indret on hi havia hagut la bàscula en memòria de tots els que perderen la vida el 4 de juliol de 1995.

PLANES I BALL, Josep Albert (2005). Història de Casserres de Berguedà. Ajuntament de Casserres.