Monument de la plaça Catalunya Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
Plaça Catalunya
A la cantonada entre el carrer dels Marquesos de Palmerola i el carrer del Progrés
519m

Patrimoni moble
Element urbà
Popular
XX
Ornamental
Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà
Adriana Geladó Prat

Monument aïllat i situat a l'extrem nord-est de la plaça Catalunya. Es tracta d'una estructura de planta rectangular formada per una successió de quatre grans peces de pedra i forma trapezoïdal, ubicades damunt d'un sòcol lleugerament inclinat revestit amb planxa metàl·lica. Cada peça està decorada amb un escut de pedra esculpit en alt relleu, corresponent a les quatre províncies catalanes, amb els noms de cada una gravats a la part inferior.

Des de l'any 1857, l'espai que actualment ocupa la plaça Catalunya corresponia al cementiri de la vila (la llinda del portal d'accés al recinte tenia inscrita aquesta data). A finals de la dècada dels anys 60 del segle XX, amb el desenvolupament social i urbanístic experimentat a la vila i l'estat de ruïna que presentava el cementiri, es va decidir traslladar-lo al seu emplaçament actual (carretera de Sant Boi de Lluçanès). L'any 1973, l'antic cementiri fou enderrocat donant pas a la urbanització la plaça Catalunya.
La darrera remodelació de la plaça finalitzà el mes de desembre de l'any 2009. Es canvià la seva fisonomia treient els arbres que hi havia i la font que no funcionava, entre d'altres arranjaments. Els escuts del monument, que estaven instal·lats a la font i donaven nom a la plaça, es conservaren, readaptant-los en aquest nou monument. Són obra de l'escultor local Martí Vila.

ANGLADA I ARBOIX, Emília (2008). Noms propis del Voltreganès. Vic: Eumo Editorial, Centre d'Estudis del Voltreganès, p. 60.
SERRALLONGA, J.; CROSAS, C.; CASAS, P.; SERRA, L. (2014). Sant Hipòlit de Voltregà, l'empenta d'un poble. Vic: Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà, Eumo Editorial, Museu del Ter, p. 76.
Http://www.rehabitus.cat/ [Consulta: 24-03-2020].