Monument als germans Martí i Torres

XXI
    Any
    Marta Solsona
    Té una inscripció il·legible en un dels laterals.
    Ornamental
    Ajuntament de Martorell. Plaça de la Vila, 46. 08760 Martorell
    Dídac Pàmies Gual

Monument situat a l'entrada del cementiri municipal. Està format per una base de pedra amb una inscripció molt malmesa a una de les bandes; una placa de bronze amb el relleu de les cares de Vicenç Martí i Torres "El Noi de la barraqueta" (1830-1866) i Joan Martí i Torres "El Xic de la barraqueta" (1834-1909); i una figura femenina de bronze amb el braç alçat, de dos metres i mig d'alçada. El monument es va inaugurar el 25 d'octubre de l'any 2009, en motiu de la celebració del centenari de la mort del Xic de la Barraqueta, l'any 1909.

Tant Vicenç Martí i Torres "El Noi de la barraqueta" com Joan Martí i Torres "El Xic de la barraqueta" foren dos personatges molt importants del municipi de Martorell, que varen lluitar en defensa de les llibertats i la primera República espanyola l'any 1873. El més gran dels germans va dirigir la resistència de la Vila de Gràcia front les tropes del general Zapatero el juliol de l'any 1856, mentre que el germà petit fou un líder republicà revolucionari que participà als preparatius de la Revolució de setembre de l'any 1868; els fets de les revoltes de les Quintes a l'abril de l'any 1870 a la vila de Gràcia; i organitzà lluites de resistència a Sabadell, Rubí i a la vila de Sarrià, contra el general Pavía, un cop aquest dissolgués les Corts sorgides de la 1ª República Espanyola.