Monument al doctor Lluís Escorsell

Element urbà
    Any
    Simbòlic
    Ajuntament (C. de Joaquim Borràs, 40 - 08296 Castellbell i el Vilar)
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Monument dedicat al Doctor Lluís Escorsell, metge i cirurgià que va exercir durant 50 anys al poble de Castellbell i El Vilar.
    Està ubicat a la plaça que porta el mateix nom, en la confluència dels carrers dels Bastoners, carrer de Sant Rafael, carrer de París, carrer de Bellavista i l' Avinguda de l'Esport.
    La plaça on està ubicat es divideix en dos blocs separats per una placeta enrajolada. Al primer bloc, hi ha una font pública amb una zona de jocs infantils. En el segon bloc, hi ha un banc de fusta amb una petita àrea de jocs infantils i encapçalant la plaça el monument.
    Es tracta d'un monòlit de planta rectangular compost per un basament construït de maó damunt del qual hi ha una peanya més petita realitzada també en maó i al capdamunt, coronant-ho, el bust del Doctor Escorsell. El basaament mesura 1'10 metres d'alçada, per 0,80 metres d'amplada per 0,70 metres de costat. La peanya mesura 0'45 metres per 0'34 metres de costat per 1'10 metres d'alçada. El conjunt culmina amb el bust realitzat en bronze. En un dels costats hi ha la signatura "Cms 1985".
    A la part frontal, una placa sòbria, feta en marbre de beta negre amb la següent inscripció: "CASTELLBELL I EL VILAR / AL SEU FILL ADOPTIU/ EN LLUÍS ESCORSELL I BATLLINA /METGE TITULAR. DEL 1901 AL 1951. 10- 11 - 1985".

A la plaça hi ha jocs pels infants i per a persones grans, uns bancs per seure i una zona enjardinada amb arbres per fer ombra. Els contenidors de recollida selectiva instal·lats al darrera mateix del monument es podrien modificar lleugerament perquè no quedessin de fons.

El monument està dedicat al Dr. Lluís Gonzaga Escorsell i Batllina (1870-1951), que a més a més de cirurgià fou el metge titular del municipi entre els anys 1901 i 1951. Els seu pare treballava d'escrivent a Can Borràs i ell als 7 anys entrava a treballar a la fàbrica. La seva aspiració era estudiar i ho va poder fer gràcies al seminari, recurs de la gent sense poder adquisitiu. Després entra la Universitat de Barcelona per estudiar medicina.
    Va ser inaugurat el dia 10 de novembre de 1985.

ESCORSELL I ESCORSELL, Manuel (1985). El senyor Lluís. En Lluís Escorsell i Batllina, metge i cirurgià. 50 anys al servei del poble. A Personatges de Castellbell i El Vilar. Ajuntament de Castellbell i El Vilar.
    MASATS i LLOVER, Joan (1980). Castellbell i el Vilar pas a pas (II); El Brogit, 10, novembre de 1980, pp. 5.