Monòlit de la font del Desmai
Folgueroles

Osona
    Camí ral de Vic a Folgueroles, km. 1,4 - Camps de la Torre de Morgadès
    A pocs metres a migdia de la torre de Morgadès, damunt de la font del Desmai
    489 m.s.n.m

Element arquitectònic
    Popular
    XX
    Any
    1917
    Pere Puntí (escultor) i Ramon Torrents (pintor)
    BPU
    BPU. Catàleg de béns a protegir del POUM de Folgueroles.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 22800
    Cultural
    Patronat d'Estudis Osonencs
    Adriana Geladó Prat

Estructura o pedró de planta rectangular, d’uns quatre metres d’alçada per uns setanta centímetres de costat, bastit amb pedra rossa de Folgueroles i assentat damunt d’una plataforma de planta quadrada bastida amb pedra lligada amb morter. La peça està repicada i coronada amb unes garlandes vegetals, ornamentades amb motius florals, que cauen pels laterals de la peça. La cara frontal, orientada a tramuntana, està gravada amb una arpa i la següent dedicatòria: “EN MEMÒRIA DE L’ESBART DE VICH 1867-1917”. A la cara posterior, orientada a migdia, hi ha gravats els noms dels deu fundadors de l’Esbart de Vic: “JACINTO VERDAGUER / JAUME COLLELL / JOSEPH MASFERRER / MARIAN CAMPÁ / ANTONI D’ESPONA / FRANCESCH MASFERRER / MARTÍ GENÍS / JOSEPH SALARICH / PERE ANDREU / JOSEPH SERRA Y CAMPDELACREU”. Sota aquesta inscripció hi ha esculpit el segell del Centre Excursionista de Vic i les inicials HMP (Hoc Monumentum Posuit). A la cara de llevant hi ha gravat l’escut de Vic, mentre que a la de ponent hi ha l’escut de Catalunya.

Aquest monòlit fou erigit pel Centre Excursionista de Vic l’any 1917, per commemorar el cinquantè aniversari de la fundació de l’Esbart de Vic i la celebració de la primera esbartada. La pedra fou encarregada a Joan Noguer, picapedrer de Folgueroles, que la va extreure de la pedrera d’en Ton Campaner, que era propietat del mas la Sala (la pedrera estava situada dins del terme municipal de Sant Julià de Vilatorta, on actualment hi ha la piscina municipal). La peça pesava unes cinc tones i mitja i fou transportada amb una carreta des de la pedrera fins a la Torre de Morgadès. El paleta Ylla de Vic fou el responsable tant del trasllat de la peça des de la casa a la font com de la seva col·locació. Donat que el camí era impracticable, van haver de transportar-la damunt d’uns corrons que rodolaven per sobre d’una plataforma de fusta. L’escultor Pere Puntí fou l’encarregat de gravar els escrits, els escuts i les garlandes, i el pintor Ramon Torrents la daurà i l’acolorí. El 15 de juliol de l’any 1917, el monòlit fou inaugurat de forma solemne amb la presència de personalitats destacades d’arreu de Catalunya i amb un programa farcit d’actes diversos. Posteriorment, pel mes de juliol de l’any 1968, una forta tempesta aterrà l’oma centenària que ombrejava la font i aquesta feu caure el monòlit. El Patronat d’Estudis Osonencs, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Folgueroles i dels Amics de Verdaguer, decidiren recuperar el paratge i tornar a adreçar el monòlit. El consistori folguerolenc i el Patronat d’Estudis Osonencs signaren un conveni per tal de mantenir el paratge en bones condicions. Des de llavors, l’Ajuntament de Folgueroles en fa el manteniment.

ARUMÍ, Pilar; AUTET, Lluís; BOVER, M. Àngels; HOMS, Maria; HOMS, Rosa; MOLIST, Bernat; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; SELLABONA, Cesca (2021). Folgueroles, batecs d’un poble. Història gràfica del darrer segle. Folgueroles: Ajuntament de Folgueroles, p. 21.

MORATÓ, David; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; TORRENTS, Jacint; TORRENTS, Carme; VILAMALA, Joan; VILAMALA, Jordi; XUTGLÀ, Montserrat (2000). Folgueroles. Societat i vida d’un poble. Vic: Eumo Editorial, p. 215.

NAVARRO ACEBES, Ferran (2021). Catàleg de béns a protegir. R18/07 Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Folgueroles. Consultat 24 octubre 2021, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. Identificació B.04.

ROVIRÓ I ALEMANY, Xavier (2017). “Més que una font, més que un desmai. Una cronologia de la font”. Ausa, XVIII, núm. 180, p. 441-475.