Molí de l'Esbert / Molí Fidel

Modern
    XVIII
    Regular
    L'estructura arquitectònica de l'edifici ha estat especialment modificada a la planta baixa, obrint portes a les façanes laterals i modificant la principal.
    Residencial
    Varis propietaris
    Oriol Vilanova

Antic molí paperer de planta rectangular compost de planta baixa, tres pisos i soterrani; el pis superior utilitzat com a assecador dels papers. Presenta les obertures disposades simètricament a totes les façanes, en fileres de setze a nivell del primer pis i de dinou als dos pisos superiors a les façanes nord i sud; i de sis a nivell dels pisos superiors a les façanes est i oest, més allargassades. L'antiga porta d'accés, més ample que les finestres, es troba a la planta baixa de la façana sud, situada a la part central d'aquesta, amb una filera de cinc finestres al seu costat esquerre, i amb un rellotge de sol de rajoles de ceràmica, modern, completament destruït. Totes les obertures són d'arc carpanell molt rebaixat, gairebé pla, a excepció de les de la planta baixa, que són rectes. L'aparell constructiu dels murs de l'edifici és fet en maó, típic en construccions industrials, però totes les façanes han estat arrebossades posteriorment amb ciment. Davant de la façana sud, el molí té adossat una altra edificació de planta baixa i teulada de teula àrab a doble vessants, al terra del qual hi ha una rampa d'accés al soterrani. El seu espai interior és absolutament diàfan, i les façanes sud-oest i nord-est estan obertes per mitjà d'un gran arc deprimit còncau, a sobre del qual hi ha un ull de bou amb el marc de maó.

Aquest era un dels molins propietat de ca l'Esbert del Raïm, construïts a mitjan del segle XVIII, que Antoni Esbert va arrendar, el 29 de març de 1794, a Josep Sellarès, paperer de Lavit. Aquest molí, actualment conegut com a molí Fidel, era per a fabricar paper blanc; l'altre molí era fariner, i actualment no existeix. L'arrendatari es comprometia a mantenir la resclosa, rec, arbrat, rodes, premses, etc, i com a cens havia de donar una raima de paper blanc. L'arrendament va ser de 2400 lliures barcelonines. Va adquirir fama al fabricar paper de barba marca Costas, nom d'un arrendador. En morir aquest va continuar la marca, però regentada la fàbrica pel gendre Antoni Ribas, ja al segle XX. El 1994 va passar a ser propietat de Fidel Miquel, de qui encara es conserva el nom de l'empresa, i després al seu fill Jaume Miquel i Boloix, que anteriorment havien regentat el Molí Blanc.

Grup de Recerques "El Podall" (2006): "Els molins de Torrelavit". Calendari municipal del 2006.
    LLORAC I SANTIS, Salvador (2003): "Torrelavit. Ahir i avui d'un poble del Penedès". Edita: Ajuntament de Torrelavit, p. 110.
    TORRES, Montserrat (2003): "Ca l'Esbert del Raïm" dins EL CEP n. 20, p. 7.