Molí de Dalt o de can Sunyer
Sant Pere de Vilamajor

Vallès Oriental
    Veïnat del Pla. Parc de Ferran Gomà s/n, 08458, Sant Pere de Vilamajor.
    305 m

Edifici
    Medieval
    Modern
    Popular
    XIII-XVIII
    BCIL 4396-I. Acord Ple Consell Comarcal. Data disposició 18/05/2011.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA.: 40634.
    Residencial
    002020100DG41F0001LP
    Virgínia Cepero González

Es tracta del casal d'un antic molí d'origen medieval. És un edifici de planta rectangular, que consta de planta semisoterrani i planta pis. La coberta és a dues vessants, amb teula ceràmica aràbiga, i el carener perpendicular a la façana principal, que es troba orientada al sud-oest.
    Els murs de façana són de pedra lligada amb morter de calç, arrebossats.
    La façana de llevant presenta dos contraforts. Al davant de la casa es conserven dues pedres de molí.

Inventari del Patrimoni Etnològic del Montseny (Sant Pere de Vilamajor) nº 546.
    El Catàleg de béns a protegir del POUM (2011) estableix que l'edifici i un àrea de 30 m de radi al seu voltant tenen protecció arqueològica.

La primera referència documental del Molí de Dalt, és un trasllat del segle XIV. Es tracta de la transcripció d'un document de l'any 1258, quan el rei Jaume I concedeix a Ponç Sunyer de Vilamajor el permís per a millorar o ampliar la construcció d'un molí anterior, que Ponç havia edificat. El text diu així: "Sigui conegut de tothom que nós, Jaume, per la gràcia de Déu rei d'Aragó, Mallorca i València, comte de Barcelona i d'Urgell, i senyor de Montpeller, per nós i per nostres et donem llicència i potestat a tu Ponç Sunyer de Vilamajor i els teus a perpetuïtat perquè, en aquell lloc del terme de Vilamajor en el que vas construir un molí toeller (?), puguis construir i edificar una roda de molí cuper (?) de tal manera que tu i els teus tingueu el dit molí amb totes les seves entrades, sortides, afrontacions i pertinences, amb el dret de fer-ne el que vulgueu" (AVENTÍN 1990:124).
    Segons informacions orals, fa més de cent anys que el molí funciona com a masoveria.

AVENTÍN i PUIG, M. (1990). Vilamajor (872-1299). De la fi del sistema antic a la consolidació del feudalisme. Sabadell: ed. Ausa, p. 23 i 124.
    DOÑATE ARQUITECTES ASSOCIATS (2010). Catàleg de masies i cases rurals. Sant Pere de Vilamajor: Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor.
    DOÑATE ARQUITECTES ASSOCIATS (2011). Catàleg de béns a protegir. POUM. Sant Pere de Vilamajor: Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor.
    GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (1989). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Sant Pere de Vilamajor).
    MUSEU ETNOLÒGIC DEL MONTSENY - CPCPTC (1999). Inventari del Patrimoni Etnològic del Montseny (Sant Pere de Vilamajor).