Molí de Baix de l'Esquís

Modern
    XVI-XX
    Dolent
    Es troba en estat ruïnós.
    BI.Catàleg de béns a protegir. POUM de Taradell. 2009
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 24219
    Sense ús
    08278A010000120000ZW
    Marta Lloret. Antequem, S.L.

El Molí de Baix de l'Esquís és un molí del segle XVI que va ser ampliat al segle XVIII i que va quedar integrat dins una construcció del segle XX. L'edifici primitiu era de planta quadrangular i tres nivells d'alçat. Al costat s'hi va adossar un nou volum, amb una porta d'accés d'arc pla de pedra carejada on hi consta inscrit: "AVE MARIA 1780" i una creu intercalada. Aquest cos, a la planta baixa, està cobert amb volta de canó. El parament dels murs és de pedra lligada amb morter. Part del molí va quedar integrat dins un edifici de majors dimensions, d'obra vista, que va ser utilitzat com a adoveria. Actualment tota la construcció és troba en mal estat a causa del seu abandonament, accentuat per la vegetació que l'envolta i el cobreix parcialment.

Antigament s'anomenava Molí de la Rovira. Està documentat des del segle XVI. Era una possessió de la Madriguera, i posteriorment de l'Esquís. A mitjans del segle XX va ser utilitzat com a pelleria.

Catàleg de masies i cases rurals susceptibles de recuperació o preservació (2009). Ajuntament de Taradell.
    Diversos autors (1984). Els molins de Taradell. Taradell: Ajuntament de Taradell.
    FERRARONS, R.; MUNMANY, J. (1983). Les masies de Taradell. Taradell: Centre Excursionista de Taradell.
    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Taradell (Osona). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.