Mas Parera i Can Salvi
Santa Susanna

Maresme
    Afores de Santa Susanna
    Al marge esquerra de la riera de Santa Susanna, a prop del nucli urbà.

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVIII-XIX
    Estan en procés de degradació a causa del seu abandonament.
    BCIL. Acord Consell Comarcal del Maresme (16/9/2008)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si: IPA 37586
    Sense ús
    08261A003001070000AB / 000106800DG70H0001LM
    Marc Bosch de Doria

Conjunt de dues masies disposades de costat, a pocs metres de distància, orientades cap al sudest.
    El mas Parera és de planta rectangular, amb teulada a doble vessant amb el carener paral·lel a la façana. Consta de tres crugies i és de planta baixa, un primer pis i un pis sotateulada. La façana té una porta adovellada amb arc de mig punt, dues finestestres rectangulars a cada costat, tres finestrals amb balcó reculat al primer pis i tres finestrelles a les golfes. A la façana destaca un rellotge de sol. L'edifici és obra de maçoneria i un acabat arrebossat amb morter de calç. Als dos laterals s'hi adossen dues construccions simètriques de maons, compostes per una gran portalada a la planta baixa i un finetral al primer pis. Adossats al mas també hi ha un corral enrunat, que limita amb la riera de Santa Susanna, un pou i una bassa a la part posterior. A l'oest se li adossa un mur de contenció, amb unes escales que donaven accés a la passera per creuar la riera.
    Can Salvi està compost per dos cossos, el posterior més allargat, oferint una façana en forma de "L" i amb dos accessos diferenciats a cada cos. La masia consta de planta baixa i pis. La teulada, feta amb teula àrab, és a doble vessant, amb el carener paral·lel a la façana. L'accés al cos posterior és una porta adovellada amb arc de mig punt, mentre que l'altra porta és quadrangular i una de les dovelles indica l'any de construcció (1750). Can Salvi conserva un finestral d'estil renaixentista tapiada, a la banda sudoest.

El Mas Parera també és conegut com a Horta Parera o Can Bassas.

Segons el Dr. Massons, cap al segle XVI, els Parera varen canviar la ubicació de la masia, des de Vallxiurau a l'emplaçament actual al costat de la riera. No obstant, per la tipologia de la construcció i els materials emprats, la masia actual correspon al segle XVIII amb ampliacions del XIX. Al segle XX es va reforçar la protecció per la banda de la riera amb la construcció d'un mur de contenció i es va habilitar una passera per creuar la riera.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Santa Susanna (El Maresme). Direcció General del Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya.
    MASSONS, J.M. (2000). Història de la vila de Santa Susanna. Ajuntament de Santa Susanna: Santa Susanna.
    Santa Susanna Orígens i Memòria (SSOM) (2008). "Un pas endavant". Butlletí d'Informació i Divulgació, núm. 2. Santa Susanna, p.6