Mare de Deu del Roser

Historicista
    Any
    Cèsar Martinell i Bonet de Valls
    Precatàleg de patrimoni. Normes Subsidiàries (2000)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí IPA-5611
    Religiós
    Bisbat de Vic
    Anna Camats Malet

Actual església parroquial de Castellfollit, consagrada l'any 1945. El temple és de planta rectangular, i consta d'una nau acompanyada de capelles laterals i d'una capçalera poligonal. Els murs de tot l'edifici són bastits amb carreus de mida petita, a mig desbastar per l'exterior, excepte els de les cantoneres, que són de mida grans i ben escairats. El frontis està precedit d'un porxo amb un gran arc de mig punt, cobert amb teulada de doble vessant que aixopluga un portal en arc de punt rodó. Una rosassa motllurada es troba a la part alta per damunt del porxo i una senzilla cornisa angular amb una creu de pedra al cim corona la façana. Durant la construcció es va aprofitar el portal adovellat de l'any 1623 de la capella del Roser, actualment desapareguda.
    A l'angle sud-est de la capçalera s'hi erigeix el campanar. Es tracta d'una construcció moderna (es va acabar l'any 1995), d'aires austers i elegants, coetània del temple. Té planta gairebé quadrada (4'00 x 4'35 m) i un segon cos octagonal amb la cel·la oberta per quatre finestrals emmarcats per dovelles i carreus ben escairats fent arc de mig punt, un a cada cara alterna. Està coronat per una cornisa motllurada i una agulla piramidal vuitavada amb una lleugera inflexió a la base i un petit pinacle de bola al cim.

A l'interior del temple s'hi guarda una imatge barroca de la Mare de Déu de Montserrat, imatge que es venerava al priorat veí de Santa Maria.

A causa de l'incendi que patí l'any 1936 l'Església parroquial de Castellfollit, en el marc de la Guerra Civil Espanyola, es decidí construir un temple de nova planta a la Plaça Major, davant per davant d'on es trobava l'antiga església. Aquesta es consagrà l'any 1945.

FARELL, Joan (1994b). Castellfollit de Riubregós. Vol II. Toponimia i vocabulari de la vila i el terme. Fundació Salvador Vives Casajuana.